Přijímací zkouška má tři části:
1) Zkouška z 1. oboru max. 30 b.
2) Zkouška z 2. oboru max. 30 b.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy, max. 30 b.
Celkem max. 90 b.
Ruský jazyk
Přijímací zkouška má písemnou formu. Zkouška ověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti z ruské fonetiky, morfologie, syntaxe, lexikologie, geografie, literatury, kultury a reálií v česko-ruském a evropském kontextu a dovednost čtení s porozuměním na úrovni B2 podle Společného evropského referenčního rámce Rady Evropy. Test se skládá z těchto částí: a) analýzy textu z hlediska literárního, kulturologického a jazykového, b) testu z gramatiky, lexikologie a fonetiky ruského jazyka, jehož součástí je i překlad z ruštiny do češtiny a z češtiny do ruštiny. Délka testu je 90 min.
Test pedagogicko-psychologické přípravy trvá 30 minut.
Písemná zkouška prověřuje znalosti z pedagogiky a psychologie na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium. Vychází z obsahu dílčích disciplín, které tvoří studijní plán Pedagogicko-psychologické přípravy ve studijním programu Specializace v pedagogice v aktuálním akademickém roce (dostupný na (web).
Písemný test je tvořen otázkami z pedagogiky a psychologie. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.
a) dodání úředně ověřené kopie dokladu o ukončení bakalářského studijního programu,
b) složení přijímací zkoušky, získání min. 1 bodu z každé části a dosažení počtu bodů stanovených děkanem k přijetí,
c) uchazeč netrpí řečovou vadou. Tuto skutečnost dokládá k přihlášce potvrzením logopeda.
ADAMEC, P. a kol. Morfologie ruštiny I, II. Brno: MU, 1996, 1997.
KASACK, W. Slovník ruské literatury 20. století. Olomouc: Votobia, 2000.
Krátky slovník ruských spisovateľov. Bratislava: UK, 2003.
KONEČNÝ, J. Praktická fonetika ruského jazyka pro budoucí učitele. Praha: UK v Praze – PedF, 2015.
KUBÍK, M., BALCAR, M., DLOUHÝ, M. Sintaksis russkogo jazyka. Praha : SPN, 1982.
KUPCEVIČOVÁ, J. Russkaja orfografija v pravilach, upražněnijach i tablicach. Ostrava: Repronis, 2005.
MISTROVÁ, V., OGANESJANOVÁ, D., TREGUBOVÁ, J. Cvičebnice ruské gramatiky. Praha: Polyglot, 2004.
PAROLEK, R., HONZÍK, J. Ruská klasická literatura. Praha: Svoboda, 1977.
PUTNA, M. C. Rusko mimo Rusko: dějiny a kultura ruské emigrace I, II. Brno: Petrov, 1993-1994.
Russkaja grammatika. Red. N. J. Švedova a V. V. Lopatina. Moskva: Russkij jazyk, 1990.
Russkaja literatura XX veka I, II. Moskva: Akademija, 2003.
SKOKAN, L. Reálie Ruska. Praha: Fortuna, 2009.
Sovremennaja russkaja literatura I, II. Moskva: Akademija, 2003.
ŠVANKMAJER, M. a kol. Dějiny Ruska. Praha: Lidové noviny, 2004.
VAVREČKA, M. Lexikologie ruského jazyka. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1989.
ZADRAŽILOVÁ, M. Ruská literatura přelomu 19. a 20. stol. Praha: UK, 1995.
ŽOFKOVÁ, H. Cvičení a úkoly z lexikologie ruského jazyka. Praha: UK PedF, 1993.
Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:
katedry pedagogiky, viz (web)
katedry psychologie, viz (web)
Obecné podmínky přijímacího řízení naleznete zde (web)