Podmínky přijímacího řízení

Podmínky přijímacího řízení

Přijímací zkouška má tři části:

1)      Zkouška z 1. oboru max. 30 b.

2)      Zkouška z 2. oboru max. 30 b.

3)      Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy, max. 30 b.

Celkem max. 90 b.


Výtvarná výchova

Přijímací zkouška je dvoukolová. V rámci talentové zkoušky uchazečka/uchazeč prokáže zvládnutí základních výtvarných vyjadřovacích prostředků kresby, malby a modelování. V druhém kole má uchazečka/uchazeč projevit vážný a hluboký zájem o obor učitelství výtvarné výchovy, ověřena bude rovněž potřebná úroveň a šíře znalostí z oblasti teorie výtvarné pedagogiky, dějin i současnosti výtvarné kultury a výtvarného umění, ale také orientace v literatuře, dramatu, hudbě či nových médiích.


1. kolo

Talentová zkouška se skládá ze tří částí v rozsahu 6 vyučovacích hodin (4,5 hodiny).

Talentovou zkouškou uchazečky/uchazeči prokazují šíři výtvarných dovedností i kreativních potencí, odkazují na vlastní porozumění kontextům současného výtvarného umění a vizuální kultury, případně dalších oborů. Uchazečky/uchazeči zpracují jedno zadané téma třemi určenými technikami.


Techniky

1. kresba: formát A4, pero, tuš;

2. prostorová tvorba: sochařská hlína, špachtle (špejle, papír, lepidlo, lepicí páska);

3. malba: formát A2, tempera.


K talentové zkoušce si uchazečky/uchazeči přinesou: měkkou tužku, plastickou pryž, černou tuš, pero, špachtle na modelování, ručník/hadřík, sadu temperových barev, paletu, štětce, nádobku na vodu.


Kritéria hodnocení

V jednotlivých částech výtvarné zkoušky (kresbě, prostorové tvorbě a malbě) bude vytvořen vnitřně jednotný soubor prací, kdy dané téma je nahlíženo rozmanitými způsoby. Komise bude hodnotit smysl pro specifika jednotlivých forem, která vedou k odvážným a neschematickým výsledkům. Dále schopnost konceptuálního uvažování a kvalitní strukturování rolí jednotlivých technik pro celkové vyjádření tématu.


Doporučení

Pro přípravu na první kolo přijímacího řízení doporučujeme studovat konceptuální umění 20. a 21. století v souvislostech - očekáváme znalosti a orientovanost v oblasti kresby, malby a prostorové tvorby, které budou zahrnovat osobnosti výtvarného umění minulosti i dneška (Joseph Beuys, Marcel Duchamp, Josef Bolf, Kryštof Kintera, Eva Koťátková, vítězové Chalupeckého ceny, Galerie Rudolfinum, Transit Display apod.).


Bodové hodnocení prvního kola: 0 – 15 bodů.


Uchazečky/uchazeči, které/kteří získají v prvním kole 0 bodů, nepostupují do 2. kola přijímací zkoušky.

 

2. kolo

Pohovor bude postaven na odborné debatě uchazečky/uchazeče s přijímací komisí na základě předložených tří materiálů:

1) reflexe tématu vlastní závěrečné práce,

2) seznamů odborné a krásné literatury i zhlédnutých výstav,

3) portfolia vlastních výtvarných prací.


Komise bude zjišťovat míru pedagogicko-psychologických a osobnostních dispozic pro studium učitelství výtvarné výchovy. Pro přípravu na 2. kolo přijímací zkoušky doporučujeme rovněž prostudovat doporučenou odbornou literaturu a platné kurikulární dokumenty – RVP.


Hodnoceny budou tyto kvality:

odpovídající znalost pojmového aparátu oboru výtvarné pedagogiky;

vhled do problematiky vizuální kultury;

orientace v aktuálním kulturním dění v mezioborových kontextech;

úroveň komunikačních dispozic.


 Příklad otázek přijímací komise:

„Jak rozumíte pojmu galerijní edukace…?“

„Uveďte příklad umělecké osobnosti současné výtvarné produkce, kterou byste chtěl/a představit dětem a proč…?“

„Kterou z výstav ze seznamu považujete za nejvýznamnější a proč…?“


Bodové hodnocení pohovoru: 0 - 10 bodů


Reflexe tématu vlastní závěrečné práce

Odevzdání písemné reflexe tématu vlastní závěrečné práce bakalářského studia (nebo diplomové práce magisterského studia) v rozsahu 3 - 5 normostran, doplněné kopií zadání této práce a seznamem použité literatury dle bibliografické normy.


Reflexi závěrečné práce uchazeči/uchazečky odevzdají ve formátu pdf na úložiště katedry do 15. 5. 2017 (link bude uchazečům k dispozici na webových stránkách katedry výtvarné výchovy nejpozději k 1. 5. 2017). Vkládaný soubor je třeba označit způsobem: uchazeče/uchazečky_Reflexe_2017.pdf


Reflexe se bude zabývat těmito okruhy:

a) teoretickým kontextem tématu závěrečné práce (teoretickými koncepcemi, které sloužily jako východiska pro studium zvoleného tématu);

b) didaktickým kontextem (možnostmi pedagogické aplikace tématu práce);

c) umělecko-historickým kontextem tématu (souvislostmi tématu s českou a světovou uměleckou tvorbou).

Hodnoceny budou tyto kvality: vyvážená úroveň všech tří částí, úroveň porozumění odborným textům, jazyková úroveň textu.

Bodové hodnocení reflexe: 0 – 5 bodů.


Seznamy: seznam odborné a krásné literatury a navštívených výstav za poslední dva roky;

Portfolio: uchazeči k pohovoru přinesou portfolio velikosti A4 kvalitní barevné dokumentace výběru autorských prací, které byly vytvořeny za poslední dva roky (20 prací).

Bodové hodnocení druhého kola: 0 – 15bodů.


Test pedagogicko-psychologické přípravy trvá 30 minut.

Písemná zkouška prověřuje znalosti z pedagogiky a psychologie na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium. Vychází z obsahu dílčích disciplín, které tvoří studijní plán Pedagogicko-psychologické přípravy ve studijním programu Specializace v pedagogice v aktuálním akademickém roce (dostupný na (web)

Písemný test je tvořen otázkami z pedagogiky a psychologie. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.

Podmínky přijetí

a) dodání úředně ověřené kopie dokladu o ukončení bakalářského studijního programu,

b) složení přijímací zkoušky, získání min. 1 bodu z každé části a dosažení počtu bodů stanovených děkanem k přijetí

Doporučená literatura

AUMONT, J.: Obraz. Praha: AMU, 2005, ISBN 80-7331-045-7

BERGER, J.: O pohledu. Praha: Agite/Fra, 2009

BLÁHA, J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar prostor a čas I/1,2. Praha: Togga, 2012, 2013.  ISBN: 978-80-74760-19-8 

ECO, U.: Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo, 2006, ISBN 80-7203-706-4

FILIPOVÁ, M.; RAMPLEY, M. (ed.): Možnosti vizuálních studií. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007, ISBN 978-80-87029-26-8

FULKOVÁ, M.: Diskurz umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2009, ISBN 9788073190767

HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění. Akademické nakladatelství CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7

CHALUPECKÝ, J.: Nové umění v Čechách. Praha: H+H, 1994, ISBN 80-85787-81-4

KULKA, T.: Umění a falzum. Praha: Academia, 2004, ISBN 80-200-0954-X

Kol. autorů: Umění 20. století - Malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie. Praha: Slovart 2004, ISBN 80-7209-521-8

LYOTARD, J. - F.:O postmodernismu. Praha: Filosofia, 1993, ISBN 80-7007-047-1

PANOFSKY, E.: Význam ve výtvarném umění. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-8087580-37-0

PETŘÍČEK, M.: Myšlení obrazem. Praha: Hermann a synové, 2009, ISBN 970-80-86603-81-0

Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-74146-63-3


Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:

katedry pedagogiky, viz (web)

katedry psychologie, viz (web)


Obecné podmínky přijímacího řízení naleznete zde (web)



Poslední změna: 23. listopad 2021 11:44