Přijímací zkouška má tři části:
1) Zkouška z 1. oboru max. 30 b.
2) Zkouška z 2. oboru max. 30 b.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy, max. 30 b.
Celkem max. 90 b.
Výtvarná výchova
Přijímací zkouška je dvoukolová. V rámci talentové zkoušky uchazečka/uchazeč prokáže zvládnutí základních výtvarných vyjadřovacích prostředků kresby, malby a modelování. V druhém kole má uchazečka/uchazeč projevit vážný a hluboký zájem o obor učitelství výtvarné výchovy, ověřena bude rovněž potřebná úroveň a šíře znalostí z oblasti teorie výtvarné pedagogiky, dějin i současnosti výtvarné kultury a výtvarného umění, ale také orientace v literatuře, dramatu, hudbě či nových médiích.
1. kolo
Talentová zkouška se skládá ze tří částí v rozsahu 6 vyučovacích hodin (4,5 hodiny).
Talentovou zkouškou uchazečky/uchazeči prokazují šíři výtvarných dovedností i kreativních potencí, odkazují na vlastní porozumění kontextům současného výtvarného umění a vizuální kultury, případně dalších oborů. Uchazečky/uchazeči zpracují jedno zadané téma třemi určenými technikami.
Techniky
1. kresba: formát A4, pero, tuš;
2. prostorová tvorba: sochařská hlína, špachtle (špejle, papír, lepidlo, lepicí páska);
3. malba: formát A2, tempera.
K talentové zkoušce si uchazečky/uchazeči přinesou: měkkou tužku, plastickou pryž, černou tuš, pero, špachtle na modelování, ručník/hadřík, sadu temperových barev, paletu, štětce, nádobku na vodu.
Kritéria hodnocení
V jednotlivých částech výtvarné zkoušky (kresbě, prostorové tvorbě a malbě) bude vytvořen vnitřně jednotný soubor prací, kdy dané téma je nahlíženo rozmanitými způsoby. Komise bude hodnotit smysl pro specifika jednotlivých forem, která vedou k odvážným a neschematickým výsledkům. Dále schopnost konceptuálního uvažování a kvalitní strukturování rolí jednotlivých technik pro celkové vyjádření tématu.
Doporučení
Pro přípravu na první kolo přijímacího řízení doporučujeme studovat konceptuální umění 20. a 21. století v souvislostech - očekáváme znalosti a orientovanost v oblasti kresby, malby a prostorové tvorby, které budou zahrnovat osobnosti výtvarného umění minulosti i dneška (Joseph Beuys, Marcel Duchamp, Josef Bolf, Kryštof Kintera, Eva Koťátková, vítězové Chalupeckého ceny, Galerie Rudolfinum, Transit Display apod.).
Bodové hodnocení prvního kola: 0 – 15 bodů.
Uchazečky/uchazeči, které/kteří získají v prvním kole 0 bodů, nepostupují do 2. kola přijímací zkoušky.
2. kolo
Pohovor bude postaven na odborné debatě uchazečky/uchazeče s přijímací komisí na základě předložených tří materiálů:
1) reflexe tématu vlastní závěrečné práce,
2) seznamů odborné a krásné literatury i zhlédnutých výstav,
3) portfolia vlastních výtvarných prací.
Komise bude zjišťovat míru pedagogicko-psychologických a osobnostních dispozic pro studium učitelství výtvarné výchovy. Pro přípravu na 2. kolo přijímací zkoušky doporučujeme rovněž prostudovat doporučenou odbornou literaturu a platné kurikulární dokumenty – RVP.
Hodnoceny budou tyto kvality:
odpovídající znalost pojmového aparátu oboru výtvarné pedagogiky;
vhled do problematiky vizuální kultury;
orientace v aktuálním kulturním dění v mezioborových kontextech;
úroveň komunikačních dispozic.
Příklad otázek přijímací komise:
„Jak rozumíte pojmu galerijní edukace…?“
„Uveďte příklad umělecké osobnosti současné výtvarné produkce, kterou byste chtěl/a představit dětem a proč…?“
„Kterou z výstav ze seznamu považujete za nejvýznamnější a proč…?“
Bodové hodnocení pohovoru: 0 - 10 bodů
Reflexe tématu vlastní závěrečné práce
Odevzdání písemné reflexe tématu vlastní závěrečné práce bakalářského studia (nebo diplomové práce magisterského studia) v rozsahu 3 - 5 normostran, doplněné kopií zadání této práce a seznamem použité literatury dle bibliografické normy.
Reflexi závěrečné práce uchazeči/uchazečky odevzdají ve formátu pdf na úložiště katedry do 15. 5. 2017 (link bude uchazečům k dispozici na webových stránkách katedry výtvarné výchovy nejpozději k 1. 5. 2017). Vkládaný soubor je třeba označit způsobem: uchazeče/uchazečky_Reflexe_2017.pdf
Reflexe se bude zabývat těmito okruhy:
a) teoretickým kontextem tématu závěrečné práce (teoretickými koncepcemi, které sloužily jako východiska pro studium zvoleného tématu);
b) didaktickým kontextem (možnostmi pedagogické aplikace tématu práce);
c) umělecko-historickým kontextem tématu (souvislostmi tématu s českou a světovou uměleckou tvorbou).
Hodnoceny budou tyto kvality: vyvážená úroveň všech tří částí, úroveň porozumění odborným textům, jazyková úroveň textu.
Bodové hodnocení reflexe: 0 – 5 bodů.
Seznamy: seznam odborné a krásné literatury a navštívených výstav za poslední dva roky;
Portfolio: uchazeči k pohovoru přinesou portfolio velikosti A4 kvalitní barevné dokumentace výběru autorských prací, které byly vytvořeny za poslední dva roky (20 prací).
Bodové hodnocení druhého kola: 0 – 15bodů.
Test pedagogicko-psychologické přípravy trvá 30 minut.
Písemná zkouška prověřuje znalosti z pedagogiky a psychologie na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium. Vychází z obsahu dílčích disciplín, které tvoří studijní plán Pedagogicko-psychologické přípravy ve studijním programu Specializace v pedagogice v aktuálním akademickém roce (dostupný na (web).
Písemný test je tvořen otázkami z pedagogiky a psychologie. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.
a) dodání úředně ověřené kopie dokladu o ukončení bakalářského studijního programu,
b) složení přijímací zkoušky, získání min. 1 bodu z každé části a dosažení počtu bodů stanovených děkanem k přijetí
AUMONT, J.: Obraz. Praha: AMU, 2005, ISBN 80-7331-045-7
BERGER, J.: O pohledu. Praha: Agite/Fra, 2009
BLÁHA, J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar prostor a čas I/1,2. Praha: Togga, 2012, 2013. ISBN: 978-80-74760-19-8
ECO, U.: Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo, 2006, ISBN 80-7203-706-4
FILIPOVÁ, M.; RAMPLEY, M. (ed.): Možnosti vizuálních studií. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007, ISBN 978-80-87029-26-8
FULKOVÁ, M.: Diskurz umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2009, ISBN 9788073190767
HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění. Akademické nakladatelství CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7
CHALUPECKÝ, J.: Nové umění v Čechách. Praha: H+H, 1994, ISBN 80-85787-81-4
KULKA, T.: Umění a falzum. Praha: Academia, 2004, ISBN 80-200-0954-X
Kol. autorů: Umění 20. století - Malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie. Praha: Slovart 2004, ISBN 80-7209-521-8
LYOTARD, J. - F.:O postmodernismu. Praha: Filosofia, 1993, ISBN 80-7007-047-1
PANOFSKY, E.: Význam ve výtvarném umění. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-8087580-37-0
PETŘÍČEK, M.: Myšlení obrazem. Praha: Hermann a synové, 2009, ISBN 970-80-86603-81-0
Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-74146-63-3
Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:
katedry pedagogiky, viz (web)
katedry psychologie, viz (web)
Obecné podmínky přijímacího řízení naleznete zde (web)