Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Požadavky k přijímacímu řízení do doktorského studia
Program: Didaktika českého jazyka
SIS link pro studijní plán: D1CJ21
kód programu: 0111VD30A374 - prezenční forma, 0111VD30A3748 - kombinovaná forma
garant programu: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
martina.smejkalova@pedf.cuni.cz
Charakteristika oboru:
Cílem doktorského studijního programu Didaktika českého jazyka je připravit kvalifikované badatele v oboru didaktiky českého jazyka. Studijní program se soustředí na vědecké bádání a samostatnou tvůrčí činnost v propojených oblastech:
1. osvojování a edukace českého jazyka jako jazyka mateřského nebo jako jazyka druhého v procesu školního vyučování,
2. fungování českého jazyka v školské pedagogické komunikaci. Jeho absolventi budou připraveni vědeckými nástroji řešit aktuální problémy jazykové výchovy a jazykového vzdělávání na základních a středních školách, resp. v přípravě učitelů českého jazyka, a to včetně problémů inkluzivního vzdělávání.
Přijímací zkouška:
Základní podmínkou je magisterské vysokoškolské vzdělání, preferováno je vzdělání v oboru učitelství českého jazyka nebo učitelství pro 1. stupeň ZŠ nebo v učitelských filologických oborech.
Přijímací zkouškou budou prověřovány přiměřená odborná vyprofilovanost a hluboký zájem o předmět doktorského studia, znalost profilových bohemistických disciplín a bezpečná orientace v lingvistickém, lingvodidaktickém a pedagogickém základu oboru, tedy v lingvistické, lingvodidaktické a pedagogické literatuře.
Dále budou vyžadovány:
- alespoň minimální odborná aktivita (např. i studentské práce)
- předpoklady k vědecké práci – vize vlastního výzkumného záměru, schopnost jeho formulace a obhájení (návrh výzkumného projektu podaného spolu s přihláškou)
Kritéria hodnocení: Uchazeč může získat maximálně 10 bodů, schválený počet bodů pro přijetí je získání minimálně 7 bodů.
Podmínky přijetí: :
Ke studiu jsou přijati uchazeči, kteří splní všechny podmínky přijímacího řízení:
a) dodání ověřené kopie dokladu o ukončení magisterského studijního programu;
b) složení přijímací zkoušky, získání min. počtu bodů stanovených děkanem k přijetí;
c) případná další podmínka dle specifikace daného studijního oboru: odborná rozprava k projektu výzkumné práce, včetně bibliografie; v projektu uchazeč prokazuje hloubku orientace v dané výzkumné problematice, kterou by se chtěl v doktorském studiu zabývat. Písemný projekt výzkumné práce v rozsahu do 10 stran textu se podává spolu s přihláškou
Uplatnění absolventa:
Absolvent/absolventka doktorského studijního programu Didaktika českého jazyka je vybaven/a teoretickými znalostmi a badatelskými kompetencemi v oboru didaktiky českého jazyka. Je připraven/a pracovat v oblasti vědeckého výzkumu a v oblasti vysokoškolské výuky. Může se profesně uplatnit na vědecko-pedagogických a na vědecko-výzkumných pracovištích či na klíčových odborných pozicích nižších stupňů vzdělávání.
Absolvent/absolventka studijního programu disponuje
- výstupními znalostmi prohloubeného lingvistického základu oborové didaktiky, vývojových tendencí v didaktice mateřského jazyka, současného stavu vědeckého poznání a metodologie didaktického výzkumu;
- výstupními dovednostmi, zejm. prohloubenou schopností práce s vědeckými prameny, zvnitřněním etických zásad vědecké práce, prohloubením pracovních návyků, schopností identifikovat hlavní didaktické problémy a řešit je vědeckými metodami, schopností aplikovat teoretické znalosti při konstrukci a organizaci výzkumných šetření, schopností publikovat a argumentovat na vědeckém fóru.
Může se uplatnit jako badatel/ka na vědeckých a vědecko-pedagogických pracovištích, jako vyučující didaktiky českého jazyka a jejích subdisciplín, jako autor/ka a posuzovatel/ka kurikulárních a edukačních materiálů apod.