Grantový projekt, reg. č.: |
CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093 |
Název programu: |
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání |
Číslo výzvy: |
02_19_068 |
Název výzvy: |
Pregraduální vzdělávání II |
Číslo prioritní osy: |
PO 3 |
Název prioritní osy: |
Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání |
Číslo investiční priority: |
IP 1 |
Název investiční priority: |
Omezování a prevence předčasného ukončování školní docházky a podpora rovného přístupu ke kvalitním programům předškolního rozvoje, k primárnímu a sekundárnímu vzdělávání, možnostem formálního a neformálního vzdělávání, které umožňuje zpětné začlenění do procesu vzdělávání a odborné přípravy |
Číslo specifického cíle: |
SC 4 |
Název specifického cíle: |
Zkvalitnění přípravy budoucích a začínajících pedagogických pracovníků |
Datum zahájení: |
01. 01. 2020 |
Datum ukončení: |
31. 12. 2022 |
Cílem projektu je zkvalitnění počáteční přípravy budoucích učitelů studujících na UK. V rámci projektu je řešeno posílení systémovosti a komplexnosti v počáteční přípravě budoucích učitelů a je kladen důraz na rozvoj reflektovaných pedagogických praxí studentů učitelských oborů jako nedílnou součást výuky. Projekt doplňuje již dříve realizované úpravy a změny ve výuce budoucích učitelů na UK. V rámci projektu jsou též zvyšovány kompetence vysokoškolských pedagogů a učitelů spolupracujících škol.
Cílem projektu je zejména to, aby budoucí pedagogové vedle hlubokého teoretického základu získávali další znalosti a kompetence, které pro ně budou výhodou v profesním uplatnění a zvýší kvalitu vzdělávání na (MŠ/ZŠ/SŠ). Jedná se zejména o:
- Znalosti moderních (aktivizujících) metod výuky,
- Kompetence pro práci s heterogenní skupinou,
- Kompetence v oblasti pedagogické diagnostiky.
V jednotlivých KA budou řešeny tematické priority projektu, které korespondují se strategickými cíli UK:
1) Podpora úprav nastavení studentských pedagogických praxí pro zvýšení jejich kvality a jejich inovaci především s ohledem na budování praktických dovedností studentů zvládat management třídy, využívání digitálních technologií v praxi a zapojování aktivizačních metod výuky.
2) Zvyšování kompetencí VŠ pedagogů, kteří se podílejí na přípravě studentů pro zlepšení v oblasti poskytování popisné zpětné vazby studentům, posílení pozitivních postojů VŠ pedagogů k vulnerabilním skupinám. Součástí je také pilotní nastavení interního mentoringu.
3) Tvorba metodik pro rozvoj kompetencí studentů v oblasti hodnocení s využitím různých forem evaluace a autoevaluace v práci budoucího učitele.
4) Rozšíření a prohloubení spolupráce VŠ pedagogů a učitelů spolupracujících MŠ/ZŠ/SŠ, která umožní předávání zkušeností mezi VŠ pedagogy a učiteli spolupracujících škol. Spolupráci obou skupin je třeba podpořit také realizací společných aktivit a setkání všech dotčených skupin.
5) Rozvoj kompetencí studentů - budoucích učitelů propojováním teoretické a praktické výuky s akcentem na problematiku inkluze a inovativní přístupy ve vzdělávání.
6) Získávání zkušeností v zahraničí, které přispěje k rozvoji všech účastníků procesu přípravy budoucích učitelů, tedy samotných studentů - budoucích učitelů, ale také VŠ pedagogů podílejících se na výuce studentů a MŠ/ZŠ/SŠ učitelů (spolupracujících škol) podílejících se na výuce studentů.
7) Získávat studenty, kteří mají předpoklady pro výkon učitelské profese.