TISKOVÁ ZPRÁVA (pdf)
Praha, 19. 11. 2020 – Projekt „SPIN – spolupráce a inovace“ vznikl z iniciativy několika kateder Pedagogické fakulty UK a byl podpořen Nadací České spořitelny. Hlavním záměrem projektu je zkvalitnit a inovovat přípravu budoucích učitelů prvního stupně. Největší důraz klade na propojovaní teorie a praxe, a to např. prostřednictvím tandemové výuky v rámci vysokoškolských kurzů, práce s čerstvými absolventy nebo tutoringu.
Jednou z klíčových aktivit projektu je tandemová výuka vysokoškolských pedagogů a učitelů z praxe, v rámci, které jsou do kurzů na fakultě přizýváni učitelé ze základních škol. Studenti tak mohou přímo ve výuce propojovat otázky z teorie s příklady z praxe, diskutovat s učiteli, doptávat se, porovnávat a svou zkušenost reflektovat. Propojování teorie a praxe bude dále podpořeno hosty ve výuce, kteří budou studenty provázet novými metodami ve vzdělávání, inspirativními přístupy ze zahraničí a příklady dobré praxe.
Myslí se také na práci s čerstvými absolventy, kteří se setkávají v rámci tzv. kaváren. Jedná se o pravidelná reflektivní setkání, jejichž cílem je vytvořit platformu, kde budou začínající učitelé diskutují o výzvách a problémech, se kterými potýkají, a společně pro ně hledat řešení.
Návaznost praxe je dále podpořena tzv. tutoringem. Naši absolventi a diplomanti z řad studentů budou přizváni ke spolupráci při inovování výuky budoucích učitelů. Jejich úkolem je především inspirovat svým přístupem ke studiu učitelství i učitelské profesi. Mimo jiné také pomáhají při vedení ročníkových prací a hodnocení, a to zejména v době distančního vzdělávání.
„Projekt jsme iniciovaly zejména proto, abychom studentům umožnily se setkávat se skutečnými dětmi a učiteli nejen v rámci praxí, ale i v teoretických předmětech, a abychom zefektivnily vzájemnou spolupráci mezi vysokoškolskými učiteli a učiteli ZŠ, učily se od sebe navzájem a tím se profesně rozvíjely,“ vysvětlují iniciátorky projektu SPIN – Jana Poche Kargerová a Darina Jirotková.
Do projektu jsou zapojeny neziskové organizace, se kterými katedry dlouhodobě spolupracují. Mezi ně patří Step by Step ČR, o.p.s., instituce sdružující a podporující učitele působící v programu Začít spolu, a H-mat, která vzdělává učitele základních i mateřských škol v duchu Hejného matematiky. Cílem je upevnit spolupráci napříč těmito institucemi a sladit přístupy k přípravě budoucích učitelů.
Kontakt:
Petra Vallin, projektová manažerka projektu SPIN
e-mail:
tel.: +420 721 526 376
Tomáš Bederka, mluvčí PedF UK
e-mail:
tel.: +420 607 860 106
Poznámka:
Step by Step ČR, o.p.s. je nestátní nezisková organizace, která pomáhá při zavádění inovativních postupů a moderních metod pedagogické práce v prostředí mateřských a základních škol. Je jediným držitelem licence a práv na šíření a rozvoj programu Začít spolu v České republice. Je součástí mezinárodní sítě International Step by Step Association a členem Stálé konference asociací ve vzdělávání.
H-mat o.p.s. je organizace, kterou v roce 2013 založil prof. Milan Hejný společně se svojí vnučkou Annou Kuřík Sukniak. Jejím cílem je rozvoj matematické gramotnosti žáků a studentů všech typů škol prostřednictvím šíření metody vyučování matematiky orientované na budování mentálních schémat, jejímž autorem je Milan Hejný.