Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Požadavky k přijímacímu řízení do doktorského studia
program: Pedagogika (společný program s FF UK)
SIS link pro studijní plán: OD1PG20
Kód programu: P0111D190006
garant studia: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. (jana.strakova@pedf.cuni.cz)
Charakteristika programu:
Doktorské studium je koncipováno jako příprava vědeckých pracovníků schopných samostatnou tvůrčí činností přispívat k rozvíjení teorie a výzkumu v oblasti pedagogických věd. Hlavním cílem studia je prohloubit znalosti v oboru, zprostředkovat nejnovější domácí a zahraniční poznatky, výsledky výzkumů a trendy ve vzdělávací politice, kultivovat metodologické kompetence doktorandů. Obsahové zaměření studia poskytuje širší vědní rámec pro pedagogické badatelství a dává prostor pro hlubší poznání vybraných disciplín a jejich aktuálních témat. Těžištěm doktorského studia je disertační práce, která má charakter původního vědeckého díla a obohacuje poznatky ve zvolené oblasti v širším kontextu rozvoje oboru u nás i v zahraničí. Program Pedagogika je vystavěn na širokém humanitním a společenskovědním vzdělávacím základě (filosofie výchovy, sociologie výchovy, srovnávací pedagogika, obecná pedagogika, sociální pedagogika, vzdělávací politika). Velký důraz je kladen na důkladné osvojení kvalitativních a kvantitativních metod společenskovědního výzkumu.
Přijímací zkouška:
Zkouška probíhá dvoukolově:
V prvním kole komise posoudí písemně vypracované projekty výzkumné práce, které studenti odevzdávají spolu s přihláškou, a vybere uchazeče, jejichž projekt svoji strukturou, formou a obsahem ukazuje potenciál k doktorskému studiu. Projekt výzkumné práce z oboru pedagogických věd v rozsahu 10 stran textu by měl obsahovat: charakteristiku širšího problémového okruhu, do něhož zvolená tematika náleží, základní teoretická východiska, představu o cíli a struktuře disertace, formulaci výzkumného problému a uvažované metodologické přístupy.
Podmínky postupu do II. kola přijímací zkoušky:
Uchazeč, jenž obdrží v I. kole přijímacího řízení 0 bodů, nepostupuje do II. kola přijímacího řízení a výsledek přijímacího řízení je zapsán: NEPŘIJAT.
Do druhého kola postupuje uchazeč, který v prvním kole přijímacího řízení, získá 1 bod. Ve II. kole, může uchazeč získat 1 až 9 bodů.
Ve druhém kole proběhne s uchazeči, kteří postoupili z prvního kola, ústní rozprava k projektu výzkumné práce a rozprava nad předloženým seznamem prostudované odborné literatury. V obhajobě projektu by měl uchazeč prokázat základní orientaci v pedagogických konceptech a v metodologii společenskovědního výzkumu. V rozpravě nad předloženým seznamem prostudované odborné literatury přehled v oboru pedagogika.
Kritéria hodnocení: Uchazeč může získat maximálně 10 bodů, schválený počet bodů pro přijetí je získání minimálně 7 bodů.
Podmínky přijetí: Ke studiu jsou přijati uchazeči, kteří splní všechny podmínky přijímacího řízení:
a) dodání ověřené kopie dokladu o ukončení magisterského studijního programu,
b) složení přijímací zkoušky, získání min. počtu 7 bodů stanovených děkanem k přijetí,
c) případná další podmínka dle specifikace daného studijního oboru.
Nabízené tematické okruhy disertačních prací
Školitelé Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK nabízejí následující témata pro uchazeče o doktorské studium v oboru pedagogika. S jednotlivými školiteli je možno témata projektů disertací předem konzultovat (kontakty uvedeny u jednotlivých školitelů).
PhDr. David Greger, Ph.D. kontakt: david.greger@pedf.cuni.cz
Víceletá gymnázia, výběrové ZŠ a mechanismy selekce v mezinárodním srovnání, a její dopady
Volba školy a přechod žáků, mezi vzdělávacími stupni
Vzdělávání žáků socio-kulturně znevýhodněných, imigrantů a cizinců v českém vzdělávacím systému i v mezinárodním srovnání, výzkumy v sociálně vyloučených lokalitách
Výzkum postojů a přesvědčení učitelů, začínající učitelé
Výzkumy dopadů vybraných opatření vzdělávací politiky (např. povinný předškolní ročník, jednotné přijímací zkoušky na SŠ, společná část maturitní zkoušky, aj.)
Vztah kognitivních a nekognitivních výsledků vzdělávání žáků a studentů (motivace, sebepojetí, aj.)
Výzkumy učitelů (učitelova profesní zdatnost, syndrom vyhoření, postoje ke vzdělávání, očekávání učitelů, aj.)
PhDr. Karel Starý, Ph.D. kontakt: karel.stary@pedf.cuni.cz
Profesní rozvoj učitelů
Čtenářská gramotnost
Formativní hodnocení
PhDr. Martin Chvál, Ph.D. kontakt: martin.chval@pedf.cuni.cz
Konstruktová validita společné části maturitní zkoušky
Predikční validita zkoušek společné části maturitní zkoušky
Autoevaluace a pedagogické řízení školy
doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. kontakt: jana.strakova@pedf.cuni.cz
Pedagogická přesvědčení českých učitelů v národním kontextu a v mezinárodním srovnání
Diferenciace na 1. stupni povinného vzdělávání
PhDr. Dominik Dvořák, Ph.D. kontakt: dominik.dvorak@pedf.cuni.cz
Kurikulární reformy
Střední odborné vzdělávání - analýza vybraných aspektů
Vztahy mezi školami v obci nebo regionu: případová studie
Jak organizace a režim české školy ovlivňují vyučování a učení
Absence žáků ve škole: příčiny a důsledky
doc. PaedDr. Petr Urbánek, Dr. kontakt: petr.urbanek@tul.cz
Vzdělávání učitelů v dynamice vývoje společnosti
Učitelské sbory základních škol jako činitel efektivity práce školy
Podmínky práce učitele v současné etapě vývoje společnosti
Sociální klima vzdělávací instituce a její proměny
PhDr.Vít Šťastný, Ph.D. kontakt vit.stastny@pedf.cuni.cz
Stínové vzdělávání (soukromé doučování) - determinanty a implikace
Školská zařízení pro zájmové vzdělávání
Náměty témat disertací prací katedry pedagogiky PedF UK. S jednotlivými školiteli je možno témata projektů disertací předem konzultovat (kontakty uvedeny u jednotlivých školitelů).
doc. PhDr. Mgr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. kontakt: hana.vonkova@pedf.cuni.cz
Počítačové adaptivní testování (Computerized adaptive testing, CAT)
Využití metody ukotvujících vinět v pedagogice a příbuzných sociálních vědách
Využití experimentálních výzkumů v pedagogice
Efektivita programů primární prevence na žáky základních škol
Měření subjektivní duševní pohody (subjective well-being) učitelů
Měření přidané hodnoty školy s využitím panelových dat
Měření školní kázně
prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. kontakt: stanislav.bendl@pedf.cuni.cz
Výchova jako specifický případ manipulace (případové studie)
Jak učitel získává a ztrácí autoritu (případové studie)
Autorita vrstevníků jako účinný nástroj ovlivňování chování skupiny (případové studie)
Žákovská samospráva jako prostředek výchovy (cesta) k demokracii, kázni a mravnosti (návrh modelu žákovské samosprávy a jeho praktická realizace (aplikace) na vybrané škole
Školní kázeň v postkomunistických zemích (srovnávací studie)
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. kontakt karolina.duschinska@pedf.cuni.cz
Didaktika vysokoškolské výuky
Pedagogická praxe studentů učitelství
Mentoring začínajících učitelů
PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. kontakt michal.zvirotsky@pedf.cuni.cz
Diagnostika, prevence a řešení šikany v konkrétní škole (akční výzkum)
Reflexe sebevýchovy v rozhovorech se seniory (případová studie, resp. biografie)
Teoretická a metodologická východiska oboru výchova ke zdraví (teoretická studie)
doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D. kontakt jiri.prokop@pedf.cuni.cz
Proces resocializace nezletilých ve výchovných ústavech.
Edukační role "nových" informačních technologií.
PhDr. Marie Linková, Ph.D. kontakt marie.linkova@pedf.cuni.cz
Klima školní třídy (se zřetelem ke společnému vzdělávání)
Podpůrná opatření (jejich realizace a vyhodnocování efektivity)
Spolupráce školy a ŠPZ (PPP, SPC)
Náměty témat disertací prací katedry preprimární a primární pedagogiky PedF UK. S jednotlivými školiteli je možno témata projektů disertací předem konzultovat (kontakty uvedeny u jednotlivých školitelů).
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. kontakt: jana.stara@pedf.cuni.cz
Práce učitelů s učebnicemi
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. kontakt: radka.wildovaova@pedf.cuni.cz
Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti v multikulturní společnosti
Trendy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a praxe českých (zahraničních) škol
Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami
Inovace kurikula primární školy v teorii a praxi českých (zahraničních) primárních škol.
Inkluzivní výchova a rozvoj počáteční gramotnosti
PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. kontakt: helena.hejlova@pedf.cuni.cz
Dětství ve výchovném a vzdělávacím vztahu
RNDr. Patricia Martinková, Ph.D.
Psychometrické analýzy znalostních testů v kontextu mezinárodní praxe