Filozofie výchovy a vzdělávání

Charakteristika programu

Studijní program Filozofie výchovy a vzdělávání se zaměřuje na teorie v oblasti filozofie výchovy a vzdělávání v jejich vazbě k dějinám filozofie a k současným filozofickým koncepcím. Filozofie výchovy a vzdělávání vychází z kritického myšlení, filozofické antropologie, sociální a politické filozofie, eko-pedagogiky a kritické pedagogiky a je rozšířena o přístupy dalších společenských věd (kulturní antropologie, sociolingvistika, sociologie) se zřetelem ke studiu obecných problémů v současné společnosti. Cílem doktorského studia je vědecká příprava pracovníků, kteří se vyznačují kreativním, kritickým a koncepčním myšlením s interdisciplinárním přesahem, a dokážou rozvíjet obor filozofie výchovy a vzdělávání i obory příbuzné. Absolvent je připraven posuzovat a koncepčně vytvářet cíle a strategie výchovy a vzdělávání, a působit ve vědeckých, pedagogických i státních institucích.


Studijní plán doktorského programu (seznam předmětů) slouží jako podklad pro tvorbu Individuálního studijního plánu (ISP) doktorandů, kteří nastupují od akademického roku 2025/26 a dále. ISP je vytvářen ve spolupráci se školitelem. Kromě doporučeného počtu předmětů v jednotlivých kategoriích musí doktorand do ISP uvést také plánovaný počet dalších povinností typu publikace, účasti na konferencích a stáže. O doporučeném rozsahu těchto povinností pro konkrétní obor informuje školitel.


Aktuální podmínky přijímacího řízení naleznete na následujícím odkazu (v případě, že jsou právě otevřené pro přijetí přihlášek):

Přijímací řízení doktorských studijních programů

Oborová rada, školitelé a členové komisí SDZ a obhajob

Na následujícím odkaze naleznete aktuální složení oborové rady v SIS: odkaz v SIS


Školitelé mimo OR

Mgr. Petr Kouba, Ph.D. (FLÚ)

doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.

doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.


Komise pro SDZ a obhajoby

členové OR: viz výše

školitelé: viz výše



Poslední změna: 18. prosinec 2025 16:33