Informace pro doktorandy programu Speciální pedaogika
Doktorský studijní program: SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA
Forma studia: prezenční a kombinovaná forma
Standardní doba studia: 4 roky
garant studijního programu: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
CÍLE A CHARAKTERISTIKA studijního programu:
Cílem doktorského studijního programu Speciální pedagogika je příprava vysoce odborně kvalifikovaných pracovníků pro teoretickou a praktickou činnost v oblasti poskytování speciálněpedagogických služeb v nejširším aplikačním pojetí, a to diferencovaně podle struktury oborů speciální pedagogiky (SPPG znevýhodněného člověka se zrakovým, sluchovým, tělesným, mentálním postižením, člověka s narušenou komunikační schopností, člověka s poruchou autistického spektra, s poruchami chování a člověka se sociálním znevýhodněním) se zaměřením na aktuální otázky současné speciální pedagogiky v mezinárodním kontextu. Zásadním přínosem doktorského studia je příprava odborníků pro samostatnou vědeckou práci, směřující k jejich osobnímu odbornému růstu ve prospěch speciální pedagogiky jako moderně koncipovaného vědeckého oboru.
INDIVIDUÁLNÍ STUDIJNÍ PLÁN (ISP)
Doktorand si ve spolupráci se svým školitelem sestaví individuální studijní plán, v němž si rozvrhne a konkretizuje povinné předměty a další studijní povinnosti a požadavky. Hlavní důraz bude kladen na řízené samostudium a samostatné vědecko-výzkumné aktivity studenta.
Povinností doktoranda je vložit do SIS Individuální studijní plán nejpozději do dvou měsíců od nástupu do studia (nejpozději do 14. 11.).
Povinností doktoranda po každém roce studia (nejpozději do 30.9.) je vložit do SIS roční hodnocení (RH) tj. zprávu o plnění svého individuálního studijního plánu. ISP a roční hodnocení schvaluje oborová rada.
ISP je tvořen:
povinnými předměty s výstupem zkoušky, viz modul A,
studijními povinnostmi, viz modul B,
časovým plánem zpracování disertační práce, viz modul C.
Modul A) POVINNÉ PŘEDMĚTY s výstupem zkoušky
V tomto modulu student absolvuje minimálně čtyři povinné předměty
PŘEDMĚT z okruhu FILOZOFIE či SOCIOLOGIE
PŘEDMĚT z oborové nabídky
PŘEDMĚT z oborové nabídky
CIZÍ JAZYK - anličtina
Oborová nabídka je dána jednotlivými oborovými studijními předměty:
Aktuální problematika sluchového postižení,
Didaktické aspekty rozvíjení zdravotní gramotnosti v kontextu inkluzivního vzdělávání,
Edukace jedinců s narušenou komunikační schopností,
Edukace jedinců se specifickými poruchami učení,
Metodické aspekty inkluzivní pedagogiky,
Postižený člověk ve společnosti,
Speciálněpedagogická podpora vývoje dítěte v raném a předškolním věku,
Speciálněpedagogické přístupy k vybraným skupinám sociálně znevýhodněných osob,
Zahraniční trendy v oblasti speciální pedagogiky.
Modul B) STUDIJNÍ POVINNOSTI
POVINNĚ VOLITELNÝ KURZ/PŘEDMĚT
Jeden předmět z nabídky oborových studijních předmětů s výstupem seminární práce
Jeden volitelný předmět s výstupem seminární práce
Aktivní účast na oborovém doktorském semináři
Vystoupení studenta doktorského studia s referátem, zkušenostmi z výzkumné práce, vzájemné recenze, bibliografické informace a obhajoby anotace disertační práce po prvním roce studia
Povinnost absolvovat předmět Metodologie (Výzkumné dovednosti - jejich trénink a podpora)
Aktivní účast na konferencích
Během celého svého studia se doktorand aktivně účastní vědeckých konferencí u nás i v zahraničí. Je vyžadována
aktivní účast na doktorandském semináři nebo pasivní účast na domácí konferenci
aktivní účast na domácí konferenci
aktivní účast na mezinárodní vědecké konferenci
Publikační činnost:
Doktorand průběžně publikuje výsledky své práce v odborných recenzovaných časopisech, případně recenzovaných sbornících z vědecké konference – celkem se jedná o tři odborné studie.
dvě studie v odborném periodiku nebo sborníku
jedna studie v zahraničním odborném periodiku nebo v cizím jazyce
Návrh vědeckého projektu
Příprava a podání alespoň jednoho návrhu vědeckého projektu (např. GA UK), příp. alespoň zapojení do projektu řešeného školicím pracovištěm (GAČR, TAČR, SVV apod.)
Zahraniční stáž/mezinárodní spolupráce:
Doktorand absolvuje část studia v souhrnné délce jednoho měsíce na zahraniční instituci (např. v rámci programu Erasmus), nebo se bude přímo účastnit jiné formy mezinárodní spolupráce s prokazatelným výsledkem (např. publikace, organizace mezinárodního workshopu apod.).
Podíl na vědecké a pedagogické činnosti katedry
Zapojení do pedagogické činnosti na katedře, participace na přípravě a realizaci seminářů
Státní doktorská zkouška (SDZ) kód v SIS ODSZ01
U státní doktorské zkoušky doktorand prokazuje hluboké znalosti v příslušné oblasti speciální pedagogiky a zároveň aktuální náhled na širší problematiku oboru. Státní doktorskou zkoušku doktorand skládá v termínu stanoveném individuálním studijním plánem. Státní doktorská zkouška se dělí na následující tematické okruhy:
filozofie výchovy nebo sociologie
obor speciální pedagogiky
širší vědní základ oboru speciální pedagogika
Okruhy jsou v souladu s výzkumnou prací doktoranda. Státní doktorská zkouška vždy předchází obhajobě disertační práce. Ke státní doktorské zkoušce doktorand předkládá minimálně kapitolu své disertační práce.
Modul C) DISERTAČNÍ PRÁCE
Postup prací při řešení disertační práce je určen v individuálním studijním plánu. Je rozvržen do čtyř roků. Jeho plnění probíhá pod supervizí školitele. Zahrnuje:
Zpracování rozšířené anotace disertační práce a její obhajoba v 1. roce studia v rámci metodologického kurzu.
Rešerše odborné literatury k tématu disertační práce v 2. roce studia.
Rozpracování struktury disertační práce a dokončení první kapitoly do konce 2. roku studia.
Odevzdání pracovní verze disertační práce do konce 3. roku studia
Odevzdání disertační práce k obhajobě do konce 4. roku studia.
NABÍDKA PŘEDMĚTŮ