Informace pro doktorandy programu Pedagogická a školní psychologie
Doktorský studijní program: PEDAGOGICKÁ a ŠKOLNÍ PSYCHOLOGIE
Forma studia: prezenční a kombinovaná forma
Standardní doba studia: 4 roky
garant studijního programu: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
CÍLE A CHARAKTERISTIKA studijního programu:
Doktorské studium je koncipováno jako příprava vědeckých pracovníků v oblasti pedagogické a školní psychologie, kteří se budou prostřednictvím samostatné tvůrčí činností podílet na rozvoji psychologické teorie a výzkumu. Doktorské studium prohloubí znalosti v oboru s uplatněním českých i zahraničních poznatků a výsledků výzkumu, bude dále rozšiřovat metodologické a výzkumné dovednosti i kompetence doktorandů, podobně jako prezentační dovednosti, a to s důrazem na pedagogickou a školní psychologii, které však budou systematicky zasazovány do širšího kontextu dalších psychologických disciplín a společenských věd.
Těžištěm doktorského studia je disertační práce, která má charakter původního vědeckého díla. Prostřednictvím disertační práce empiricko-teoretického či teoretického zaměření doktorand získává nové poznatky ke studovanému tématu, a tím obohacuje jeho vědeckou deskripci a konceptualizaci. Disertační práce se podílí na rozvoji oboru v národním i mezinárodním kontextu.
Cílem studia je připravit takové vědecké pracovníky, kteří budou v případě další akademické dráhy na vysoké škole pedagogicky a vědecko-výzkumně působit v pedagogické a školní psychologii, eventuálně i v příbuzných psychologických disciplínách a dalších společenských vědách; v případě pokračování v praktické psychologické činnosti budou pracovníci daný obor teoretizovat a uvádět ho do širšího odborného kontextu.
INDIVIDUÁLNÍ STUDIJNÍ PLÁN (ISP)
Doktorand si ve spolupráci se svým školitelem sestaví individuální studijní plán (ISP), v němž si rozvrhne a konkretizuje povinné předměty a další studijní povinnosti a požadavky. Hlavní důraz bude kladen na řízené samostudium a samostatné vědecko-výzkumné aktivity studenta.
Povinností doktoranda je vložit do SIS Individuální studijní plán nejpozději do dvou měsíců od nástupu do studia (nejpozději do 14. 11.).
Povinností doktoranda po každém roce studia (nejpozději do 30.9.) je vložit do SIS roční hodnocení (RH) tj. zprávu o plnění svého individuálního studijního plánu. ISP a roční hodnocení schvaluje oborová rada.
ISP je tvořen:
povinnými předměty, viz modul A,
studijními povinnostmi, viz modul B,
časovým plánem zpracování disertační práce, viz modul C.
Modul A) POVINNÉ PŘEDMĚTY s výstupem zkoušky (do 3. roku studia)
V tomto modulu student absolvuje minimálně čtyři povinné předměty
PŘEDMĚT z oborové nabídky dle tématu disertační práce
PŘEDMĚT z oborové nabídky dle tématu disertační práce
PŘEDMĚT z širšího vědního základu - Student si vybírá zaměření předmětu podle povahy své disertační práce z nabídky katedry a fakulty
CIZÍ JAZYK
Oborová nabídka předmětů:
Časová orientace žáka: vztah žáků k budoucnosti
Genderová socializace
Gramotnost – teorie, výzkum, aplikace
Hry školních dětí
Kvalitativní metodologie
Kvantitativní metodologie
Motivace a autoregulace žáků
Psychologická antropologie
Psychologické aspekty osvojování cizího jazyka
Pedagogicko-psychologické poradenství
Psychologie dětí a mládeže
Psychologie rodiny a v náhradní rodinné péči
Psychologie učitelské profese
Rodinné a partnerské poradenství
Věcné učení
Vztah kultury a psychického vývoje
Vztahy rodiny a školy
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu aktuálních trendů ve vzdělávání
Nabídka předmětů širšího vědního základu
Filozofie výchovy
Sociologie výchovy
Antropologie výchovy
Pedagogika
Speciální pedagogika
Modul B) STUDIJNÍ POVINNOSTI
Povinnost absolvovat předmět
Úvodní doktorský seminář pro studenty 1. ročníku, který je završen obhajobou zpracované rozšířené anotace disertační práce (na katedrové studentské konferenci)
Povinnost absolvovat metodologicky zaměřené předměty
Výzkumné dovednosti - jejich trénink a podpora a
Akademické psaní a příprava publikací pro studenty doktorského studia
Aktivní účast na konferencích
Během celého svého studia se student aktivně účastní vědeckých konferencí u nás i v zahraničí. Je vyžadována účast min. na čtyřech konferencích s aktivní účastí (přednáška, poster). Konkrétně
- 1x aktivní účast na doktorandské konferenci pořádané PedF UK
- 2x aktivní účast na jedné domácích vědecké konferenci
- 1x aktivní účast na mezinárodní vědecké konferenci (v anglickém, případně jiném jazyce)
Účast na jiných odborných akcích:
student se účastní akcí pořádaných pracovištěm pro aplikační sféru (např. Dny se školní psychologií, příp. další akce pořádané katedrou psychologie pro školy a školská poradenská zařízení), podílí se na jejich organizování, po doporučení školitele vystupuje jako aktivní účastník této akce (prezentace, poster).
Publikační činnost:
Doktorand průběžně publikuje výsledky své práce v odborných recenzovaných časopisech, případně recenzovaných sbornících z vědecké konference – celkem se jedná o tři odborné studie (přehledové, empirické, výzkumné). Min. jedna stať musí být publikována v zahraničním odborném recenzovaném periodiku, případně je publikována ve světovém jazyce. Jako alternativa jedné odborné stati se uznává jedna recenzovaná knižní monografie, případně dvě kapitoly v recenzovaných odborných knihách. V případě kolektivních prací je student prvním autorem publikace.
Návrh vědeckého projektu
Příprava a podání alespoň jednoho návrhu vědeckého projektu (např. GA UK), příp. alespoň zapojení do projektu řešeného školicím pracovištěm (GAČR, TAČR, SVV apod.)
Zahraniční stáž/mezinárodní spolupráce:
Doktorand absolvuje část studia v souhrnné délce jednoho měsíce na zahraniční instituci (s využitím platných mezifakultních dohod nebo v rámci programu Erasmus), nebo se bude přímo účastnit jiné formy dlouhodobé mezinárodní spolupráce s prokazatelným výsledkem (např. publikace, organizace mezinárodní konference, aj.). V odůvodněných případech lze delší pobyt nahradit větším počtem kratších zahraničních aktivit případně spoluprací na zahraničním výzkumném projektu.
Podíl na vědecké a pedagogické činnosti katedry
Doporučená je výuka alespoň jeden semestr.
Státní doktorská zkouška (SDZ) kód v SIS ODSZ01
Státní doktorská zkouška je veřejnou ústní komisionální zkouškou, během níž musí doktorand prokázat dostatečně teoretické znalosti oboru a orientaci v domácí i zahraniční odborné literatuře. Státní doktorská zkouška vždy předchází obhajobě disertační práce. Ke státní doktorské zkoušce doktorand předkládá minimálně jednu kapitolu své disertační práce, součástí zkouška je pak rozprava nad předloženou kapitolou.
Státní doktorská zkouška se dělí na následující tematické okruhy:
pedagogická a školní psychologie (pokládány jsou dvě otázky, vždy z každého okruhu – tj. jak pedagogické, tak školní psychologie)
jiná psychologická disciplína (nejčastěji vývojová psychologie, sociální psychologie, poradenská psychologie, psychodiagnostika dětí a mládeže, klinická psychologie, psychopatologie dětí a mládeže)
věda o výchově (filozofie výchovy, antropologie výchovy, sociologie výchovy, pedagogika, speciální pedagogika)
Modul C) DISERTAČNÍ PRÁCE
Doktorand pod vedením školitele průběžně pracuje na své disertační práci, tedy koncipuje, realizuje a vyhodnocuje vlastní výzkum. Celý proces průběžně zpracovává písemnou formou a konzultuje se svým školitelem. Na konci studia disertační práci obhajuje. Doporučený postup prací na disertaci rozvržený na 4 roky:
Zpracování rozšířené anotace disertační práce a její obhajoba v 1. roce studia v rámci úvodního doktorského semináře pro 1. ročník
Rešerše odborné literatury k tématu disertační práce v druhém roce studia
Rozpracování struktury disertační práce a dokončení první kapitoly do konce 2. roku studia
Odevzdání pracovní verze teoretické části disertační práce do konce 3. roku studia
Odevzdání disertační práce k obhajobě do konce 4. roku studia
NABÍDKA PŘEDMĚTŮ