Informace pro doktorandy programu Hudební teorie a pedagogika
Doktorský studijní program: HUDEBNÍ TEORIE A PEDAGOGIKA
Forma studia: prezenční a kombinovaná forma
Standardní doba studia: 4 roky
garant studijního programu: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
CÍLE A CHARAKTERISTIKA studijního programu:
Doktorské studium je koncipováno jako příprava vědeckých pracovníků schopných samostatné tvůrčí činnosti a rozvíjení hudební pedagogiky v kontextu s hudební teorií. Studium má systematicky prohlubovat znalosti v oboru, má zprostředkovávat výsledky hudebněpedagogického a hudebněvědného výzkumu včetně vzdělávacích trendů v hudební pedagogice a má rozvíjet kompetence k samostatné výzkumné práci. Studium zajišťuje vědní rámec pro bádání na poli hudební pedagogiky v sepětí s hudební teorií.
INDIVIDUÁLNÍ STUDIJNÍ PLÁN (ISP)
Doktorand si ve spolupráci se svým školitelem sestaví individuální studijní plán, v němž si rozvrhne a konkretizuje povinné předměty a další studijní povinnosti a požadavky. Hlavní důraz bude kladen na řízené samostudium a samostatné vědecko-výzkumné aktivity studenta.
Povinností doktoranda je vložit do SIS Individuální studijní plán nejpozději do dvou měsíců od nástupu do studia (nejpozději do 14. 11.).
Povinností doktoranda po každém roce studia (nejpozději do 30.9.) je vložit do SIS roční hodnocení (RH) tj. zprávu o plnění svého individuálního studijního plánu. ISP a roční hodnocení schvaluje oborová rada.
ISP je tvořen:
povinnými předměty s výstupem zkoušky, viz modul A,
studijními povinnostmi, viz modul B,
časovým plánem zpracování disertační práce, viz modul C.
Modul A) POVINNÉ PŘEDMĚTY s výstupem zkoušky
V tomto modulu student absolvuje minimálně čtyři povinné předměty
PŘEDMĚT Metodologie výzkumu v pedagogice
PŘEDMĚT Systematika hudební teorie a hudební pedagogiky
PŘEDMĚT Hudební pedagogika
CIZÍ JAZYK - anličtina
Modul B) STUDIJNÍ POVINNOSTI
POVINNĚ VOLITELNÉ PŘEDMĚTY
doktorand si vybere dva kurzy/předměty (výstupy jsou studie ve sborníku nebo v odborném periodiku spolu s výstupy na konferenci)
Metodologie výzkumu v hudební pedagogice
Hudebně interpretační umění ve výchově a vzdělání
Pedagogické aspekty analýzy hudebního díla
Teorie hlasového projevu a hlasová výchova
Hudební psychologie v hudebněpedagogickém kontextu
Teorie a dějiny hudebního umění
Regionální hudební kultura a její odraz v hudební pedagogice
Aktivní účast na konferencích
Během celého svého studia se doktorand aktivně účastní vědeckých konferencí u nás i v zahraničí. Je vyžadována účast minimálně na
doktorandské či jiné oborové konferenci
dvou domácích konferencích
jedné mezinárodní konferenci
Publikační činnost
Doktorand průběžně publikuje výsledky své práce v odborných recenzovaných časopisech, případně recenzovaných sbornících z vědecké konference – celkem se jedná o tři odborné studie.
Minimálně dvě studie v tuzemských recenzovaných periodikách nebo sbornících
jedna studie v obdobném periodiku nebo sborníku zahraničním
Návrh vědeckého projektu
Příprava a podání alespoň jednoho návrhu vědeckého projektu (např. GA UK), příp. alespoň zapojení do projektu řešeného školicím pracovištěm (GAČR, TAČR, SVV apod.)
Zahraniční stáž/mezinárodní spolupráce:
Zahraniční stáž – je doporučena v rozsahu 1 měsíce (např. v rámci programu ERASMUS), v případě menšího rozsahu doplnění jinou adekvátní zahraniční aktivitou (účastí na zahraniční konferenci, zahraničním pracovním pobytem spojeným s vědecko-pedagogickým působením), výstupem je stať v mezinárodním odborném periodiku či sborníku
Podíl na vědecké a pedagogické činnosti katedry
Pedagogická a vědecká činnost nutná pro odborný růst doktoranda v kontextu s rozvojem realizačního pracoviště. Prezentace výsledků bádání v pregraduální výuce v obvyklém rozsahu 3-5 hodin týdně.
Státní doktorská zkouška (SDZ) kód v SIS ODSZ01
Státní doktorská ověřuje komplexní oborové znalosti, skládá ze tří širších problémových okruhů:
Hudební pedagogika
Metodologie výzkumu
Problematika hudební teorie a pedagogiky v návaznosti na výzkumné zaměření studenta (výzkum v hudební pedagogice, pedagogická interpretace hudebního díla, pedagogické aspekty hudebního interpretačního umění)
Modul C) DISERTAČNÍ PRÁCE
Doktorský seminář
Doktorand absolvuje povinný doktorský seminář v rozsahu 6 semestrů. Formou prezentací referuje průběžně o výsledcích při zpracování disertačního úkolu školiteli a ostatním studentům v ročníku, zpracování disertačního úkolu konzultuje se školitelem
Pro řešení disertačního úkolu jsou stanoveny následující fáze
1. ročník
Obsah: stanovení cílů, metodologie práce a hypotéz, shromáždění a studium literatury a pramenů, jejich kritické zhodnocení, Výstup: prezentace zdrojů a jejich relevance pro řešení disertačního úkolu školiteli a studentům v ročníku
2. ročník
Analýza metod, definice predikovaných problémů a jejich řešení. Výstup: rozšířená anotace disertační práce a její obhajoba před oborovou radou a studenty programu, případně před studenty a zástupci dalších doktorských studijních programů
3. ročník
Vlastní šetření a stanovení dílčích výsledků. Výstup: prezentace dílčích výsledků šetření na doktorské nebo jiné oborové konferenci
4. ročník
Interpretace výsledků, finalizace práce. Výstup: obhajoba
Obhajoba disertační práce
Obhajoba disertační práce probíhá ve veřejném zasedání za účasti komise. Předsedou komise je předseda OR nebo jím pověřený jiný člen OR, členy jsou školitel, oponenti a další členové komise. Doktorand při obhajobě představí řešenou problematiku z hlediska cílů, metod a výsledků, reaguje na oponentské posudky a na připomínky během následné rozpravy. Obhajobu uzavírá hlasování komise.
NABÍDKA PŘEDMĚTŮ