Informace pro doktorandy programu Německý jazyk a literatura s didaktikou
Doktorský studijní program: NĚMECKÝ JAZYK A LITERATURA S DIDAKTIKOU
Forma studia: prezenční a kombinovaná forma
Standardní doba studia: 4 roky
CÍLE A CHARAKTERISTIKA studijního programu
Doktorský studijní program Německý jazyk a literatura s didaktikou navazuje na ukončené studium německého jazyka a literatury v magisterském stupni buď učitelského, nebo odborného zaměření. Usiluje o interdisciplinární pojetí oboru (tedy jazyka i literatury) s důrazem na didaktiku vzdělávacího procesu v cizích filologiích (v tomto případě německé filologie). Prohlubováním získaných vědomostí a dovedností směřuje doktorské studium k vyšší oborové specializaci v německé jazykovědě a literární vědě, především ale připravuje na rozdíl od obdobných doktorských programů na filozofických fakultách k metodologicko-didaktické aplikaci nabytých poznatků.
INDIVIDUÁLNÍ STUDIJNÍ PLÁN (ISP)
Doktorské studium v oboru Německý jazyk a literatura s didaktikou se realizuje kombinací přímé výuky, samostatného studia a předepsaných dalších povinností, které pomáhají prohlubovat znalosti v metodologii a teorii oboru a získávat další odborné kompetence, potřebné k úspěšnému napsání doktorské disertační práce i k budoucí odborné činnosti.
Doktorand si ve spolupráci se svým školitelem sestaví individuální studijní plán (ISP), v němž si rozvrhne a konkretizuje studijní povinnosti a další požadavky. Povinností doktoranda je vložit do SIS Individuální studijní plán nejpozději do dvou měsíců od nástupu do studia (nejpozději do 14. 11.).
Povinností doktoranda po každém roce studia (nejpozději do 30.9.) je vložit do SIS roční hodnocení (RH) tj. zprávu o plnění svého individuálního studijního plánu. ISP a roční hodnocení schvaluje oborová rada. ISP je tvořen:
povinnými předměty, viz modul A,
studijními povinnostmi, viz modul B,
předměty vedoucími k úspěšnému napsání disertace a ukončení doktorského studia, včetně časového plánu zpracování disertační práce, viz modul C.
Modul A) POVINNÉ PŘEDMĚTY s výstupem zkoušky
V tomto modulu student absolvuje minimálně čtyři povinné předměty
předmět Cizí jazyk - angličtina (zkouška do konce 3. roku studia)
předmět Teoretická východiska didaktiky němčiny jako cizího jazyka
předmět Metodologie pedagogického výzkumu
předmět Teoretická specifika lingvistiky a literární vědy v německé jazykové oblasti
Modul B) STUDIJNÍ POVINNOSTI
Doktorand si z nabídky Studijní povinnosti zvolí dva kurzy/předměty, standardně ve 2. roce studia.
Cíle a metody didaktiky němčiny jako cizího jazyka
Didaktika německé literatury
Didaktika německy psané literatury pro děti a mládež
Didaktika reálií ve výuce cizích jazyků
Lingvistika ve vztahu k religionistice: jazyk jako prostředek náboženské identity
Sociolingvistický a pragmalingvistický výzkum jazykového násilí
Dependenční syntax
Vybrané kapitoly z kontrastivní frazeologie
Klasická moderna v Rakousku
Literatura a mytologie
Specifičnost švýcarské německojazyčné literatury po roce 1945
Vybrané kapitoly z teorie narativního diskursu
Aktivní účast na konferencích
absolvování tři výstupů na konferencích, z toho minimálně jeden na zahraniční konferenci,
Publikační činnost
Doktorandi během studia dokládají publikační výstupy své práce. Individuální studijní plán předpokládá nejméně tři odborné články k tématu disertace (nikoli recenzí či zpráv), z nichž jeden musí být publikován v zahraničí. Doktorandi by tím měli prokázat, že doktorské studium je integrální součástí jejich vědecké činnosti.
Návrh vědeckého projektu
podání návrhu alespoň jednoho grantového projektu v GAUK, GAČR, SVV nebo projektu v rámci mezinárodní spolupráce.
(navrhnout bilaterální česko-německý či česko-rakouský projekt nebo meziuniverzitní projekt v rámci České republiky)
Mezinárodní spolupráce
absolvovat minimálně jednu zahraniční stáž v rozsahu jednoho měsíce, která může být podle potřeby rozdělena na dvě dvoutýdenní stáže. Povinnou stáž lze nahradit pouze aktivní účastí v mezinárodním projektu. Doktorand bude veden k samostatným vystoupením na domácích i zahraničních sympoziích formou přednášky či prezentace posteru apod.
Státní doktorská zkouška (SDZ) kód v SIS ODSZ01
Státní doktorská zkouška je veřejnou ústní komisionální zkouškou, ověřuje metodologické, problémové i faktografické znalosti oboru jako celku. SDZ zahrnuje tři širší problémové okruhy, z nichž jeden souvisí přímo s doktorskou prací, avšak zahrnuje širší souvislosti zpracovávané tematiky.
- didaktika oboru,
- metodologie pedagogického výzkumu,
- německá lingvistika a literatura)
Modul C) DISERTAČNÍ PRÁCE
Postup prací na dizertaci rozvržený na 4 roky
Doktorandský seminář
Studující se povinně účastní doktorských seminářů, kde formou referátu prezentují průběžně výsledky své práce a maji možnost odpovídat na připomínky svých kolegů, studující mají během studia stálou možnost konzultací se svým školitelem. V rámci doktorských seminářů studující po prvním roce studia předkládají a obhajují rozšířenou anotaci disertační práce. Obsah jednotlivých seminářů po dobu tří let se řídí zvolenými tématy disertačních prací studujících. Je kombinací individuálních konzultací školitele se studujícími k vlastnímu tématu disertace, v prvním a druhém roce studia společnými semináři k metodice vědecké práce a k obecné problematice témat disertačních prací, k níž si studující jako výstupy připravují referáty, v třetím roce studia se semináře soustřeďují na vypracování rozšířených tezí, jež studující výstupem na kolokviích představují k obecné diskusi a připomínkám.
Obhajoba disertační práce probíhá ve veřejném zasedání za účasti komise, jejímž předsedou je předseda OR nebo jím pověřený jiný člen OR, školitele, pokud možno obou oponentů a dalších hlasujících členů. Doktorand krátce představí svou práci – výtisk práce a teze práce, jejichž východiskem mohou být modifikované Teze disertační práce, předkládané v rámci studia, jsou k dispozici členům komise – a zaujme postoj k hodnocení oponentů. Závěrečná rozprava a hlasování obhajobu práce zakončují.
NABÍDKA PŘEDMĚTŮ