Informace pro doktorandy programu Didaktika českého jazyka
Doktorský studijní program: DIDAKTIKA ČESKÉHO JAZYKA
Forma studia: prezenční a kombinovaná forma
Standardní doba studia: 4 roky
garant studijního programu: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, CSc.
CÍLE A CHARAKTERISTIKA studijního programu:
Studijní program Didaktika českého jazyka je zaměřen na vědeckou výchovu doktorandů v oblasti systematického výzkumu různých aspektů osvojování a edukace českého jazyka. Zabývá se modelováním teoretických konceptů na základě empirického výzkumu didaktických jevů manifestujících se především v rámci školního vyučování. Cílem doktorského studijního programu je připravit kvalifikované badatele v oboru didaktiky českého jazyka. Studijní program se soustředí na vědecké bádání a samostatnou tvůrčí činnost v propojených oblastech: 1. osvojování a edukace českého jazyka jako jazyka mateřského nebo jako jazyka druhého, 2. fungování českého jazyka v školské pedagogické komunikaci. Jeho absolventi budou připraveni vědeckými nástroji řešit aktuální problémy jazykové výchovy a jazykového vzdělávání na základních a středních školách, resp. v přípravě učitelů českého jazyka, a to včetně problémů inkluzivního vzdělávání.
INDIVIDUÁLNÍ STUDIJNÍ PLÁN (ISP)
Doktorand si ve spolupráci se svým školitelem sestaví individuální studijní plán, v němž si rozvrhne a konkretizuje povinné předměty a další studijní povinnosti a požadavky. Hlavní důraz bude kladen na řízené samostudium a samostatné vědecko-výzkumné aktivity studenta.
Povinností doktoranda je vložit do SIS Individuální studijní plán nejpozději do dvou měsíců od nástupu do studia (nejpozději do 14. 11.).
Povinností doktoranda po každém roce studia (nejpozději do 30.9.) je vložit do SIS roční hodnocení (RH) tj. zprávu o plnění svého individuálního studijního plánu. ISP a roční hodnocení schvaluje oborová rada.
ISP je tvořen:
povinnými předměty s výstupem zkoušky, viz modul A,
studijními povinnostmi, viz modul B,
časovým plánem zpracování disertační práce, viz modul C.
Doporučené informace při sestavování ISP
V 1. ročníku student absolvuje metodologické semináře, aby mohl úspěšně formulovat rozšířenou anotaci DP (na konci 1. ročníku) s precizovaným designem výzkumu.
Ve 2. ročníku navazují v ZS další dvě pilířové disciplíny - Didaktika českého jazyka a Disciplína odborného lingvistického základu; v LS student splní zkoušku z cizího jazyka. Zároveň student může v průběhu 2. ročníku splnit povinně volitelný předmět, avšak z důvodu rovnoměrného rozložení studijní zátěže se počítá s hlavním penzem těchto předmětů až ve 3. ročníku.
Ve 3. ročníku se doporučuje splnit povinně volitelný předmět z širšího vědního základu.
Modul A) POVINNÉ PŘEDMĚTY s výstupem zkoušky
V tomto modulu student absolvuje minimálně tři povinné předměty
PŘEDMĚT Didaktika českého jazyka
PŘEDMĚT Disciplína odborného lingvistického základu
CIZÍ JAZYK
Modul B) STUDIJNÍ POVINNOSTI
POVINNĚ VOLITELNÉ PŘEDMĚTY
Student musí splnit všechny 4 studijní povinnosti; v případě povinně volitelných předmětů si student po dohodě se školitelem vybírá předmět dle zaměření své disertační práce.
1. Metodologický kurz (zakončení – rozšířená anotace disertační práce a její obhajoba
2. Metody pedagogického výzkumu v didaktice českého jazyka
3. Jeden povinně volitelný předmět z oborové nabídky (dle zaměření disertačního projektu studenta)
4. Jeden povinně volitelný předmět z širšího vědního základu – student si vybírá zaměření předmětu podle povahy své disertační práce z nabídky nově akreditovaných studijních programů: Pedagogika; Pedagogická a školní psychologie; Speciální pedagogika; Filozofie výchovy a vzdělávání
NABÍDKA OBOROVÝCH POVINNĚ VOLITELNÝCH PŘEDMĚTŮ
Korpus jako výzkumný nástroj didaktiky jazyka
Specifika blízce příbuzných jazyků ve vyučování češtiny jako druhého jazyka
Komunikační dovednosti a jejich rozvoj
Psychodidaktické přístupy v didaktice českého jazyka Informační technologie ve výuce českého jazyka
Informační technologie ve výuce českého jazyka
Teorie médií a mediální diskurz
Dynamická stabilita jazykového systému češtiny
Proměny a inovace vyjadřovacích dovedností z hlediska kognitivního a verbálního vývoje dítěte
Didaktika českého jazyka ve vývojové perspektivě
Přirozené a didaktické situace ve vyučování češtině
Didaktika mediální výchovy ve vyučovacím předmětu český jazyk
Vývoj morfologické kompetence z psycholingvistické perspektivy
Vývoj syntaktické kompetence z psycholingvistické perspektivy
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce českého jazyka
Teorie lingvistických afázií a vývojová dysfázie u dítěte a žáka
Moderní teorie hodnocení v didaktice českého jazyka
Konferenční aktivity
Během celého svého studia se doktorand aktivně účastní vědeckých konferencí u nás i v zahraničí. Je vyžadována účast minimálně na
Pasivní účast na domácí konferenci
Aktivní účast na domácí vědecké konferenci
Aktivní účast na mezinárodní vědecké konferenci
Publikační činnost
Doktorand průběžně publikuje výsledky své práce v odborných recenzovaných časopisech, případně recenzovaných sbornících z vědecké konference – celkem se jedná o tři odborné studie.
2x studie v odborném periodiku nebo sborníku
1x studie v zahraničním odborném periodiku (nebo v cizím jazyce)
Vědecká práce
1x úspěšný nebo neúspěšný podaný vědecký grantový projekt. Zapojení do projektu řešeného školicím pracovištěm (GAUK, GAČR, SVV apod.) a do další vědecko-výzkumné činnosti pracoviště.
Zahraniční stáž/mezinárodní spolupráce:
Stáž probíhá na oborově příbuzném zahraničním pracovišti, a to v jedné z následujících dvou forem:
Jednorázová zahraniční stáž nebo studijní pobyt v délce alespoň jednoho měsíce
Krátkodobější zahraniční stáže nebo studijní pobyty v souhrnné délce alespoň jednoho měsíce
V případě výjimečně závažných důvodů lze po schválení OR absolvovat zahraniční stáž alternativním způsobem (např. online formou výuky na zahraničním pracovišti)
Pedagogická činnost
Po dohodě se školitelem a garantem SP a v souvislosti s tématem disertační práce participace na výuce seminářů pregraduálního studia (doporučena je výuka alespoň jeden semestr), další výuka mimo téma disertační práce na základě dohody o pracovní činnosti.
Pedagogická praxe na základní nebo střední škole, tedy přímé výukové působení v rámci vzdělávacího oboru Český jazyk, nebylo-li splněno již jako podmínka přijímacího řízení. Rozsah výukové povinnosti bude stanoven individuálně, přiměřeně k studijním a badatelským aktivitám doktoranda, a podléhá schválení oborové rady.
Státní doktorská zkouška (SDZ) kód v SIS ODSZ01
Státní doktorská zkouška je ústní a skládá se z části didaktické, specificky oborové a z části reflektující širší vědní základ studijního programu. Doporučený termín absolvování SDZ: konec 3. roku studia. U SDZ student předkládá seznam vlastní publikační činnosti a dalších vědeckých aktivit. Zkouška vychází z tématu disertační práce a má charakter vědecké rozpravy vymezené následujícími tematickými okruhy státní doktorské zkoušky:
didaktická část: Didaktika českého jazyka (vybrané širší téma se zřetelem k tématu disertační práce)
specificky oborová část: Jazykovědná bohemistika (jedna vybraná disciplína odborného lingvistického základu se zřetelem k tématu disertační práce)
širší vědní základ: Pedagogika nebo Pedagogická a školní psychologie nebo Speciální pedagogika nebo Filozofie výchovy a vzdělávání (dle specializace studenta)
Modul C) DISERTAČNÍ PRÁCE
Doporučený postup prací na disertaci:
Pravidelná účast na doktorských seminářích vypisovaných katedrou českého jazyka a prezentace referátu z vybrané výseče zkoumané problematiky; student navštěvuje doktorský seminář v rozsahu 6 semestrů
Zpracování rozšířené anotace disertace v 1. roce studia (viz Metodologický kurz)
Rešerše odborné literatury k tématu disertační práce do konce 2. roku studia
Rozpracování struktury disertační práce a dokončení jedné její kapitoly do konce 2. roku studia
Odevzdání pracovního rukopisu disertace do konce 3. roku, tzv. malá obhajoba
Odevzdání disertační práce ve 4. roce studia a její obhajoba
NABÍDKA PŘEDMĚTŮ