Praha, 4. června 2025 – Opustit korporát a začít učit fyziku. Přestat psát analytické reporty a místo toho vést semináře ze společenských věd. I takové kariérní přeměny dnes nejsou výjimkou. Lidé z nejrůznějších profesních oblastí míří do škol a hledají cestu, jak učit – i když nestudovali pedagogiku. Právě pro ně existuje tzv. pedagogické minimum, oficiálně Doplňující pedagogické studium, které nabízí Centrum pro celoživotní vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Přihlášky lze podat už jen do poloviny června.
„Hlásí se k nám ekonomové, právníci, IT specialisté, chemici, ale třeba i lidé z kulturní sféry. Často přichází s pocitem, že chtějí předat dál to, co zažili a umí. Nejde o formální rekvalifikaci, ale o promyšlenou životní změnu – a my jim nabízíme cestu, jak se stát kvalifikovaným učitelem,“ říká Kateřina Esserová, vedoucí Centra pro celoživotní vzdělávání na PedF UK.
Program je akreditovaný Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a trvá obvykle minimálně jeden rok. Uskutečňuje se v kombinované formě – část výuky probíhá prezenčně, část distančně, s důrazem na kvalitní pedagogickou praxi. Účastníci se seznamují nejen s teorií a oborovou didaktikou, ale získávají i konkrétní výukové materiály využitelné přímo ve třídě.
„Učit je profese s dopadem. Pokud se někdo rozhodne změnit směr a vstoupit do školství, neměl by být systémovou překážkou nedostatek pedagogického vzdělání. Náš program tuto bariéru odbourává kvalifikovaně a v souladu s legislativou,“ doplňuje Esserová.
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy je největší institucí v ČR, která připravuje budoucí učitele. Do programů celoživotního vzdělávání se každoročně hlásí stovky lidí z celé republiky. Kromě Doplňujícího pedagogického studia nabízí fakulta také kurzy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a programy Univerzity třetího věku.
Kontakt pro média
Mgr. Václav Loubek
tiskový mluvčí PedF UK