Personální obsazení Akademické poradny

Doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. pracuje od roku 1995 na katedře psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Pedagogická a vědecká činnost je spojena s problematikou školní a poradenské psychologie, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, čtenářskou gramotností a pregramotností i problémy v rozvoji gramotnosti, a to jak na úrovni vzdělávací oblasti psychologie, tak s využitím v pedagogicko-psychologické přípravě v učitelských oborech.


Spolupracuje se školskými institucemi a profesními sdruženími; na úrovni Univerzity Karlovy je členkou pracovní komise rektora pro otázky studia studentů se zdravotním postižením, členkou Rady celoživotního vzdělávání, Rady pro vnitřní hodnocení.


Je editorkou, autorkou a spoluautorkou vědeckých monografií, učebních textů a článků v odborných časopisech, e-learningových studijních opor a nástrojů psychologické diagnostiky; je členkou redakčních rad tří vědeckých časopisů.


Byla a je řešitelkou a spoluřešitelkou vědeckých i aplikačních projektů (VZ, GAČR, GAUK, Prvouk, Progres, Primus, FRVŠ, RP MŠMT, OP VK, OP VVV), včetně zapojení do zahraničních projektů/spolupráce se zahraničními partnery: ELDEL (Enhancing Literacy Development in European Languages), ELINET (European Policy Network of Literacy Organisations), SILE/ISEL (L’objectif du Symposium International sur la Littéracie à l’Ecole / International Symposium for Educational Literacy).


Je kontaktní osobou fakulty pro studenty se specifickými potřebami a vedoucím pracovníkem Akadeické poradny. Ve své poradenské praxi se zaměřuje zejména na práci se studenty s psychickými obtížemi.


Video medailonek


PhDr. Klára Špačková, Ph.D.

e-mail: klara.spackova@pedf.cuni.cz

Vystudovala speciální pedagogiku a psychologii na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, kde také v roce 2011 završila doktorské studium v oboru psychologie. Profesně působí na Katedře psychologie Pedagogické fakulty UK, kde se věnuje výuce, výzkumné činnosti i poradenské práci pro studenty se specifickými potřebami. Ve svém odborném zaměření se dlouhodobě soustředí na rozvoj čtenářské gramotnosti, porozumění čtenému a diagnostiku jazykových a čtenářských dovedností, a to zejména u dětí se specifickými poruchami učení. Zkušenosti má také v oblasti osvojování cizího a druhého jazyka a v pedagogické diagnostice.


Je členkou řešitelských týmů řady grantových projektů zaměřených na gramotnost, klíčové kompetence a inovace ve výuce čtení a jazyků. Její práce propojuje teoretické poznatky s praktickým využitím v oblasti vzdělávání a podpory žáků se specifickými potřebami.


Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.

e-mail: olga.kucerova@pedf.cuni.cz

Vystudovala psychologii a speciální pedagogiku na Univerzitě Karlově, kde získala také doktorský titul v oboru pedagogická psychologie. Na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy se profesně zaměřuje na psychologické poradenství, které vyučuje a současně praktikuje v Akademické poradně. Jejími klienty jsou nejčastěji studenti hledající pomoc při potížích ve vzdělávání, v osobním životě a ve vztazích.

Vedle akademického vzdělání absolvovala řadu odborných kurzů, mimo jiné psychoterapeutický výcvik v systemické a rodinné terapii na Institutu rodinné terapie v Praze, výcvik v krizové intervenci (Déčko – Liberec) a muzikoterapii (ZČU Plzeň). Dlouhodobě si rozšiřuje kompetence v diagnostice specifických poruch učení, neboť v rámci Akademické poradny často pracuje se studenty, kteří se s těmito obtížemi vyrovnávají během studia na vysoké škole. Je plně kvalifikovaná k diagnostice specifických poruch učení metodou DYSTEST, kterou doplňuje testem WAIS-III.

Její terapeutická práce vychází ze systemického přístupu, který umožňuje nahlížet obtíže klienta v širším kontextu a podporuje hledání řešení i v situacích, jež se mohou jevit jako bezvýchodné.

Profesní dráhu má úzce spjatou se školním prostředím. Působila jako asistentka pedagoga, učitelka v mateřské škole a na základní škole speciální, školní psycholožka a vyučující na vysoké škole.

Od roku 2014 působí na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, kde vyučuje předměty pedagogicko-psychologické poradenství, pedagogická a školní psychologie. Teoretickou výuku opírá o poradenskou praxi jak v Akademické poradně, tak na základní škole, kde šestým rokem vykonává roli školní psycholožky.

Roli odborné konzultantky si vyzkoušela v projektech Národního ústavu pro vzdělávání a nakladatelství FRAUS. V současnosti úzce spolupracuje s pedagogickým nakladatelstvím Portál, kde se podílí na tvorbě výukových materiálů.

Video medailonek


PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.

e-mail: pavla.presslerova@pedf.cuni.cz

Vystudovala psychologii a speciální pedagogiku na Univerzitě Karlově a absolvovala doktorské studium se zaměřením na pedagogickou psychologii. V rámci výuky studentů na UK se věnuje především vývojové psychologii a poradenství. Psychologickému poradenství se věnuje také ve své praxi, kde pracuje se studijními, osobními i vztahovými obtížemi studujících. Její terapeutická práce vychází ze systemického přístupu, který umožňuje nahlížet obtíže klienta v širším kontextu.

Vedle akademického vzdělání absolvovala řadu kurzů, například psychoterapeutický výcvik v systemické a rodinné terapii na Institutu rodinné terapie v Praze, kde působila i jako lektorka výcviku. Dále absolvovala kurzy zaměřené na rozšíření psychodiagnostických znalostí, krizovou intervenci a poradenskou práci se skupinou.


PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.

e-mail: hana.sotakova@pedf.cuni.cz

Vystudovala psychologii a speciální pedagogiku na Univerzitě Karlově, kde úspěšně dokončila také doktorské studium v oboru pedagogická psychologie. V akademické poradně se dlouhodobě věnuje studentům se specifickými potřebami, studentům s poruchou autistického spektra i těm, kteří procházejí náročnou životní situací či řeší studijní a osobní obtíže.

V průběhu odborné praxe absolvovala řadu výcviků a kurzů. Je videotrenérkou metody videotrénink interakcí. V poslední době se více věnuje studentům se specifickými poruchami učení a je oprávněna provádět jejich

diagnostiku DYSTESTem. Působila na ambulantním oddělení Střediska pro mládež Klíčov a v Prev-centru. Osm let se intenzivně věnovala problematice poruch autistického spektra a pracovala jako psycholog v pobytovém zařízení pro děti a dospělé s PAS. Tři roky působila jako školní psycholog.

V rámci praxe pracovala také jako odborný konzultant pro organizace podporující osoby se specifickými vzdělávacími potřebami či postižením, například jako externí konzultant pro MÁME OTEVŘENO?, v DIAKONII nebo pro Národní ústav pro vzdělávání.

Od roku 2006 působí především na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy; některé externí spolupráce pokračují nadále. V akademické poradně se angažuje od roku 2012.


PhDr. Kristýna Janyšková, Ph.D.

Vystudovala Speciální pedagogiku na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, kde v roce 2020 úspěšně zakončila doktorské studium ve stejném oboru. Kromě působení v Akademické poradně pracuje v současné době také jako akademická a vědecká pracovnice na Fakultě pedagogické Západočeské univerzity v Plzni.

Od roku 2010 se věnuje sportovním a volnočasovým aktivitám s dětmi a mládeží s tělesným a kombinovaným postižením – nejprve v rámci organizace Země lidí o.p.s., v současnosti v návaznosti na aktivity Základní školy a Mateřské školy Citadela o.p.s.


Dále s námi spolupracují:

Mgr. Gabriela Dymešová se ještě během studia psychologie a speciální pedagogiky na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy věnovala výzkumné práci v Psychologickém ústavu Akademie věd. Následně její profesní kroky směřovaly do neziskového sektoru, kde se specializovala na práci v oblasti psychického traumatu a zvládání stresových situací (Člověk v tísni, Česká katolická charita, Organizace pro pomoc uprchlíkům). Později spolu s kolegy založila Rafael Institut, který se zaměřuje na práci s klienty s transgeneračním přenosem traumatu a současně realizuje komplexní psychoterapeutický výcvik zaměřený na trauma. Od roku 2003 působí v komerční sféře, ve společnosti Kantar CZ, kde se specializuje na kvalitativní výzkum a facilituje klientské workshopy. V roce 2008 otevřela vlastní soukromou psychoterapeutickou praxi. Od roku 2020 vyučuje na Katedře psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.


Mgr. Tereza Tetourová je absolventkou jednooborové psychologie na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, kde zároveň pokračuje v doktorském studiu. V oblasti poradenství má zkušenosti z práce školní psycholožky, kde poskytovala podporu dětem, rodičům i pedagogickým pracovníkům, a také z neziskového sektoru, kde se zaměřovala na poradenství pro dospělé. Je frekventantkou komplexního psychoterapeutického výcviku v systemické a narativní psychoterapii. Působila jako školní psycholožka na základní škole, kde poskytovala poradenství dětem, rodičům i pedagogickým pracovníkům. V současnosti pracuje v neziskové organizaci zaměřené na podporu rodin vystavených domácímu násilí. Vedle toho se v rámci soukromé praxe věnuje individuální terapeutické podpoře dospělých klientů.


MUDr. Natálie Vydrová vystudovala Všeobecné lékařství na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy a v současnosti pracuje jako psychiatrička v Psychiatrické nemocnici Bohnice. Je frekventantkou psychoterapeutického výcviku Poradenství a psychoterapie zaměřená na klienta (Český institut PCA Brno). Od září 2019 působí jako sekundární lékařka v Psychiatrické nemocnici Bohnice. V rámci předatestačního vzdělávání získala zkušenosti na všeobecném příjmovém oddělení, oddělení pro léčbu závislostí, gerontopsychiatrickém oddělení a při pohotovostních službách také na centrálním příjmu pacientů.


doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. vystudovala pedagogiku a jednooborovou psychologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. V roce 2014 úspěšně absolvovala habilitační řízení v oboru pedagogika na Trnavské univerzitě. Je vysokoškolskou pedagožkou na Katedře pedagogiky a psychologie, garantkou Poradenského centra, šéfredaktorkou časopisu Diagnostika a Poradenství v pomáhajících profesích a působí také jako poradenský psycholog, lektorka, koučka (holistické koučování) a arteterapeutka. Ve své výzkumné, publikační a odborné činnosti se věnuje zejména tématům jako rozvoj čtenářství, diagnostika osobnosti žáků, formativní hodnocení, duševní hygiena učitelů, wellbeing ve školním prostředí, prevence syndromu vyhoření, jak i podpoře studijního úspěchu studentů vysokých škol.




Poslední změna: 24. září 2025 10:04