O P A T Ř E N Í D Ě K A N A Č. 1 4 / 2 0 0 6 , Čj. 3 4 3 7 / 2 0 0 6
k provádění inventarizace
V souladu se zákonem o účetnictví č. 563/1991 Sb., v platném znění, § 29 a § 30 a Opatřením Ministerstva financí, kterým se stanoví účtová osnova a postupy účtování, uspořádání položek účetní závěrky a obsahové vymezení těchto položek pro organizační složky státu, územní samosprávné celky příspěvkové organizace čj. 283/76 104/2000, jsou organizace povinny ověřit, zda stav majetku a závazků v účetnictví odpovídá skutečnosti, a to ke dni roční účetní závěrky, tj. k 31. 12. příslušného kalendářního roku.
K provedení inventarizace vydávám v souladu s Věstníkem MŠMT č. 7 z června 2001 následující zásady upravující:
- zřízení Ústřední inventarizační komise fakulty a dílčích inventarizačních komisí
- postup při inventarizaci hospodářských prostředků.
Čl. I
Základní ustanovení
- K provedení inventarizace za příslušný kalendářní rok vydává děkan fakulty opatření, kterým zřizuje:
- Ústřední inventarizační komisi (dále jen ÚIK) a dílčí inventarizační komise (dále jen DIK) a stanoví,
- Plán inventarizací.
- Pracovníci, kteří se budou podílet na přímém provedení inventarizace, musí být proškoleni předsedou ÚIK o způsobu a cílech prováděných inventarizací, dále o kompetencích a odpovědnostech pracovníků DIK. Toto proškolení potvrzují písemně.
- Pracovníci jmenovaní do ÚIK, DIK a ostatní pracovníci, v jejichž přímé odpovědnosti se inventarizovaný majetek nachází, jsou povinni zúčastnit se prací souvisejících s přípravou inventarizace. Při provádění inventarizací je nezbytné ohlásit každou odchylku od žádoucího stavu, a to neprodleně v průběhu probíhající inventarizace, předsedovi ÚIK.
- Pracovníci odpovědní za svěřené hospodářské prostředky musí před zahájením inventur odevzdat inventarizační komisi písemné prohlášení o tom, že:
- všechny doklady týkající se stavu a pohybu hospodářských prostředků jimi zpracovaných odevzdali k zúčtování
- všechny příjmy a výdaje těchto prostředků jsou zachyceny v operativní evidenci.
Čl. II
Náležitosti inventarizačního zápisu
- Dílčí inventarizační komise vypracují zápisy o výsledku inventarizace, které musí obsahovat:
- předmět inventarizace
- den, k němuž byla inventura provedena
- den zahájení a ukončení inventury
- způsob provedení inventury (fyzicky, dokladově)
- závady, které se v průběhu inventury vyskytly
- zjištění skutečného stavu majetku a závazků fyzickou nebo dokladovou inventurou
- zapsání skutečných stavů v inventurních soupisech v jednotkách množství ocenění (popřípadě vystavení dalších podkladů)
- porovnání zjištěných skutečných stavů se stavy jednotlivých složek majetku a závazků
- vypořádání inventarizačních rozdílů včetně provedení příslušných zápisů v účetních knihách
- jména členů příslušné dílčí inventarizační komise, kteří podepíší nejen inventarizační zápis, ale i přidělené inventarizační soupisy
- návrhy na opatření, která by zamezila vzniku fyzických účetních rozdílů
- návrh na efektivní způsob likvidace zjištěných nepotřebných a nepoužitelných zásob.
Čl. III.
Fyzická inventura
- Fyzická inventura se provádí každoročně ke dni:
- hmotný a nehmotný majetek 31. 10.
- zásoby 31. 12.
- umělecká díla a předměty 31. 10.
- peněžní prostředky v hotovosti 31. 03., 30. 06., 30. 09, 31. 12.
Podle § 30 zákona 563/1991 Sb., se zjišťují stavy majetku ke dni účetní závěrky, tj. k 31. 12. kalendářního roku. Stavy zjištěné fyzickou inventurou se opraví o přírůstky a úbytky uvedeného majetku za dobu od ukončení fyzické inventury do konce účetního období, aby byl prokázán stav ke dni účetní závěrky.
- O provedené inventarizaci pořizuje DIK inventarizační zápis. Pracovník odpovědný za inventované prostředky potvrdí do zápisu, že fyzická inventura byla provedena za jeho účasti. Náhrady a postihy za manka a škody budou uplatněny u pracovníků, kteří dopovídají za svěřený úsek hospodaření podle ustanovení Zákoníku práce.
- Při inventarizaci skladů nesmí být sklady otevřeny dříve, než budou vyhotoveny soupisy zjištěných množství a předány do účtárny.
Čl. IV.
Dokladová inventura
- Dokladová inventura se provádí každoročně ke dni roční účetní závěrky, tj. k 31.12. kalendářního roku.
- O provedené inventarizaci pořizuje DIK inventarizační zápis. Pracovník odpovědný za inventované prostředky potvrdí do zápisu, že fyzická inventura byla provedena za jeho účasti.
- U pozemků (patří do hmotného majetku) se provádí dokladová inventura. Přílohou inventarizačního zápisu musí být výpis z katastru nemovitostí.
Čl. V.
Ústřední inventarizační komise
- Zhodnocení výsledků inventarizací provádí ÚIK průběžně, tak jak jsou jí odevzdávány zápisy DIK.
- ÚIK vyhodnotí výsledky fyzických inventur do 15.1. následného kalendářního roku.
- ÚIK projedná výsledky dokladových inventur do 15. 3. následného kalendářního roku.
- Inventarizační rozdíly se vyúčtují do finančního období, za které se inventarizací ověřuje stav majetku a závazků, tj. do příslušného kalendářního roku.
Toto opatření nabývá platnosti dnem podpisu děkana.
V Praze dne 29.9. 2006
prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc.
děkan fakulty