Úřední deska

O P A T Ř E N Í   D Ě K A N A   Č.  1 4 / 2 0 0 6 ,  Čj.  3 4 3 7 / 2 0 0 6

k provádění inventarizace

V souladu se zákonem o účetnictví č. 563/1991 Sb., v platném znění, § 29 a § 30 a Opatřením Ministerstva financí, kterým se stanoví účtová osnova a postupy účtování, uspořádání položek účetní závěrky a obsahové vymezení těchto položek pro organizační složky státu, územní samosprávné celky příspěvkové organizace čj. 283/76 104/2000, jsou organizace povinny ověřit, zda stav majetku a závazků v účetnictví odpovídá skutečnosti, a to ke dni roční účetní závěrky, tj. k 31. 12. příslušného kalendářního roku.

K provedení inventarizace vydávám v souladu s Věstníkem MŠMT č. 7 z června 2001 následující zásady upravující:

  • zřízení Ústřední inventarizační komise fakulty a dílčích inventarizačních komisí
  • postup při inventarizaci hospodářských prostředků.

Čl. I
Základní ustanovení

  1. K provedení inventarizace za příslušný kalendářní rok vydává děkan fakulty opatření, kterým zřizuje:
    • Ústřední inventarizační komisi (dále jen ÚIK) a dílčí inventarizační komise (dále jen DIK) a stanoví,
    • Plán inventarizací.
  2. Pracovníci, kteří se budou podílet na přímém provedení inventarizace, musí být proškoleni předsedou ÚIK o způsobu a cílech prováděných inventarizací, dále o kompetencích a odpovědnostech pracovníků DIK. Toto proškolení potvrzují písemně.
  3. Pracovníci jmenovaní do ÚIK, DIK a ostatní pracovníci, v jejichž přímé odpovědnosti se inventarizovaný majetek nachází, jsou povinni zúčastnit se prací souvisejících s přípravou inventarizace. Při provádění inventarizací je nezbytné ohlásit každou odchylku od žádoucího stavu, a to neprodleně v průběhu probíhající inventarizace, předsedovi ÚIK.
  4. Pracovníci odpovědní za svěřené hospodářské prostředky musí před zahájením inventur odevzdat inventarizační komisi písemné prohlášení o tom, že:
    • všechny doklady týkající se stavu a pohybu hospodářských prostředků jimi zpracovaných odevzdali k zúčtování
    • všechny příjmy a výdaje těchto prostředků jsou zachyceny v operativní evidenci.

Čl. II
Náležitosti inventarizačního zápisu

  1. Dílčí inventarizační komise vypracují zápisy o výsledku inventarizace, které musí obsahovat:
    • předmět inventarizace
    • den, k němuž byla inventura provedena
    • den zahájení a ukončení inventury
    • způsob provedení inventury (fyzicky, dokladově)
    • závady, které se v průběhu inventury vyskytly
    • zjištění skutečného stavu majetku a závazků fyzickou nebo dokladovou inventurou
    • zapsání skutečných stavů v inventurních soupisech v jednotkách množství ocenění (popřípadě vystavení dalších podkladů)
    • porovnání zjištěných skutečných stavů se stavy jednotlivých složek majetku a závazků
    • vypořádání inventarizačních rozdílů včetně provedení příslušných zápisů v účetních knihách
    • jména členů příslušné dílčí inventarizační komise, kteří podepíší nejen inventarizační zápis, ale i přidělené inventarizační soupisy
    • návrhy na opatření, která by zamezila vzniku fyzických účetních rozdílů
    • návrh na efektivní způsob likvidace zjištěných nepotřebných a nepoužitelných zásob.

Čl. III.
Fyzická inventura

  1. Fyzická inventura se provádí každoročně ke dni:
    • hmotný a nehmotný majetek 31. 10.
    • zásoby 31. 12.
    • umělecká díla a předměty 31. 10.
    • peněžní prostředky v hotovosti 31. 03., 30. 06., 30. 09, 31. 12.
    Podle § 30 zákona 563/1991 Sb., se zjišťují stavy majetku ke dni účetní závěrky, tj. k 31. 12. kalendářního roku. Stavy zjištěné fyzickou inventurou se opraví o přírůstky a úbytky uvedeného majetku za dobu od ukončení fyzické inventury do konce účetního období, aby byl prokázán stav ke dni účetní závěrky.
  2. O provedené inventarizaci pořizuje DIK inventarizační zápis. Pracovník odpovědný za inventované prostředky potvrdí do zápisu, že fyzická inventura byla provedena za jeho účasti. Náhrady a postihy za manka a škody budou uplatněny u pracovníků, kteří dopovídají za svěřený úsek hospodaření podle ustanovení Zákoníku práce.
  3. Při inventarizaci skladů nesmí být sklady otevřeny dříve, než budou vyhotoveny soupisy zjištěných množství a předány do účtárny.

Čl. IV.
Dokladová inventura

  1. Dokladová inventura se provádí každoročně ke dni roční účetní závěrky, tj. k 31.12. kalendářního roku.
  2. O provedené inventarizaci pořizuje DIK inventarizační zápis. Pracovník odpovědný za inventované prostředky potvrdí do zápisu, že fyzická inventura byla provedena za jeho účasti.
  3. U pozemků (patří do hmotného majetku) se provádí dokladová inventura. Přílohou inventarizačního zápisu musí být výpis z katastru nemovitostí.

Čl. V.
Ústřední inventarizační komise

  1. Zhodnocení výsledků inventarizací provádí ÚIK průběžně, tak jak jsou jí odevzdávány zápisy DIK.
  2. ÚIK vyhodnotí výsledky fyzických inventur do 15.1. následného kalendářního roku.
  3. ÚIK projedná výsledky dokladových inventur do 15. 3. následného kalendářního roku.
  4. Inventarizační rozdíly se vyúčtují do finančního období, za které se inventarizací ověřuje stav majetku a závazků, tj. do příslušného kalendářního roku.


Toto opatření nabývá platnosti dnem podpisu děkana.

V Praze dne 29.9. 2006

prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc.
děkan fakulty

Poslední změna: 12. únor 2018 11:42 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na: