Na konci prosince 2024 odešla ze své funkce ředitelky školy PaedDr. Iva Cichoňová, mimořádná osobnost, jejíž zásluhy nespočívají pouze v rozvoji základní školy ANGEL, ale také právě v oblasti spolupráce s PedF UK a zejména s katedrou preprimární a primární pedagogiky.
Paní ředitelka se stala iniciátorem a hlavním hybatelem změn na původně zcela běžné pražské sídlištní základní škole. V roce 1995 začala ZŠ ANGEL pracovat podle programu Začít spolu. Tento program měl velký vliv na proměnu školy. Zapojili se do něj nejen pedagogové, ale i část rodičů působila jako dobrovolní asistenti, někteří dokonce následně vystudovali a stali se učiteli. Již o rok později se díky se stala pilotní školou v ověřování metodiky Začít spolu a následně v roce 1996 také školou fakultní. V současné době funguje ZŠ ANGEL jako metodické centrum tohoto programu v Praze. Ve školním roce 2007/2008 se díky paní ředitelce Cichoňové ve škole otevřel bilingvní program, ve kterém jsou některé předměty vyučovány v anglickém jazyce. Učitelé získali možnost učit tandemově s rodilými mluvčími. V oblasti hodnocení dětí byla Iva Cichoňová propagátorkou slovního hodnocení a společně s vybraným týmem učitelů se podílela na tvorbě vysvědčení JINAK.
ZŠ Angel se díky dr. Cichoňové, jejím kolegům a kolegyním ze školy i týmu spolupracovníků z KPPP PedF UK pod vedením dr. Jany Poche Kargerové stala školou, kde probíhají praxe studentů v té nejvyšší kvalitě. Studenti, kteří se zde účastní úvodní pedagogické praxe v 1. ročníku, často pak usilují, aby i v dalších typech praxí během studia mohli být vedeni provázejícími učiteli, které zde v 1. ročníku potkali. Mnozí studenti na škole konají i praxe nad rámec povinností daných studiem a po závěrečné souvislé pedagogické praxi zde nemálo z nich zůstává v roli asistenta pedagoga či učitele 1. stupně ZŠ.
PaedDr. Iva Cichoňová dlouhodobě podporovala intenzivní spolupráci s katedrou preprimární a primární pedagogiky a umožnila, aby se škola stala nejen místem konání rozličných praxí studentů včetně praxí studentů programu ERASMUS +, ale také místem výzkumu, kde se prolíná práce výzkumníků a praktiků. Vnímala svou školu jako inovátorské pracoviště a zapojovala se do mnoha pilotních projektů a výzkumných záměrů. V roce 2014–2015 byla spoluřešitelkou projektu“ Koncepce a ověření nového modelu klinické školy v procesu pregraduální přípravy studentů“.
V dalších letech se škola intenzivně zapojila do projektu Podpora pregraduálního vzdělávání na PedF UK a projektu SPIN. Jako správný leader dokázala paní ředitelka Cichoňová během zmíněných projektů i v dalších letech vybrat a podpořit učitelky a učitele ze základní školy ANGEL, aby se podíleli na tandemové výuce teoretických předmětů ve studijním programu učitelství pro 1. stupeň ZŠ Zapojení provázejících učitelů ve výuce na fakultě není běžné. Důvodem může být nedostatek časového prostoru, ale i neochota vedení základní školy uvolňovat učitele z výuky. Paní ředitelka však chápala význam takovýchto aktivit a vytvářela systémové podmínky i pro tento náročný typ spolupráce. Jak sama poznamenala: „Účast našich učitelů ve výuce pokládám za jejich profesní, ale i osobnostní rozvoj. Získávají zkušenosti v práci s jinou cílovou skupinou. Prohlubují své odborné znalosti tím, že musí argumentovat svá tvrzení a promýšlet odpovědi na otázky studentů. Je to příležitost podílet se na přípravě budoucích učitelů a zároveň se dál učit a rozvíjet.“
Iva Cichoňová vždy dbala na permanentní rozvoj učitelů své školy i podporu studentů učitelství. O tom svědčí i to, že v současné době je 6 učitelek ze ZŠ Angel zapojeno do pokusného ověřování systému podpory provázejících učitelů.
Katedra preprimární a primární pedagogiky děkuje paní ředitelce Ivě Cichoňové za intenzivní a dlouhodobou partnerskou spolupráci při vzdělávání budoucích učitelů. Z řad ředitelek fakultních škol odchází vynikající odbornice, která nám bude chybět.
Jana Poche Kargerová a Jana Stará