Koncepce a ověření nového modelu klinické školy v procesu pregraduální přípravy studentů učitelství
Grantový projekt, reg. č.
|
CZ.2.17/3.1.00/36246
|
Oblast podpory:
|
Modernizace počátečního vzdělávání
|
Poskytovatel:
|
Hlavní město Praha
|
Období realizace:
|
1. 4. 2014–30. 6. 2015
|
Území dopadu:
|
Praha
|
Zapojená pracoviště:
|
katedra primární pedagogiky;
Středisko pedagogické praxe
|
| |
Projekt byl zaměřen na vytvoření, pilotní ověření a realizaci modelu klinické školy. Model klinické školy nebyl dosud v České republice realizován.
Cílem realizace modelu klinické školy bylo zkvalitnění pregraduální přípravy studentů učitelství 1. stupně základní školy magisterského cyklu a studentů učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní a střední školy bakalářského a magisterského cyklu na Pedagogické fakultě UK v Praze.
Cílem projektu bylo vytvořit model klinické školy a ověřit jeho funkčnost se zaměřením na oblast rozvoje profesních kompetencí studentů učitelství.
Realizátorem projektu byli akademičtí pracovníci – VŠ učitelé z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Cílová skupina (studenti učitelství) byla do projektu zapojena již od přípravné fáze projektu, kdy byly postupně mapovány a definovány vzdělávací potřeby studentů učitelství vzhledem k praktické složce studia. Cílová skupina studentů učitelství byla jednak aktivními účastníky realizovaných kurzů a aktivit a jednak byla zapojena do hodnotících činností v projektu.
Model klinické školy poskytl prostor pro ověření progresivních výukových koncepcí a realizaci nových přístupů ve výuce budoucích učitelů. Zkvalitňování systému přípravy učitelů bylo v současné době významným nástrojem vzdělávacích reforem a inovací v práci školy. Řada studií, které prezentují výsledky výzkumů, ukazuje, že kvalita učitele má zásadní vliv na vzdělávací výsledky žáků.