PBE2025 ukázala, jak učit generaci, která vyrůstá s umělou inteligencí
Praha, 10. listopadu 2025 – Jak má škola reagovat na dobu, kdy žáci experimentují s ChatGPT dřív, než si osvojí základy fyziky? Odpovědi hledali desítky učitelů, výzkumníků a studentů z celé Evropy na letošní konferenci Project-Based Education 2025 (PBE2025), kterou tradičně uspořádala Katedra chemie a didaktiky chemie Pedagogické fakulty Univerzity Karloy.
Tématem třiadvacátého ročníku bylo „učení skrze projekty, badatelský přístup a nové výzvy ve vzdělávání STEM/STE(A)M oborů“ – tedy jak aktivizovat studenty v době, kdy technologie i společnost mění samotnou podstatu vzdělávání.
Když se studenti ptají „proč“ místo „co bude v testu“
Konference otevřela dveře učebnám, kde žáci nečekají na výklad, ale staví inkubátory, měří kvalitu vody, programují mikroprocesory nebo testují, jak se různé kovy chovají v potravinách. „Cílem není jen předat fakta, ale naučit studenty přemýšlet, experimentovat a dělat chyby. To je dovednost, kterou budou potřebovat víc než kdy dřív,“ shrnul předseda organizačního výboru doc. Martin Rusek.
Umělá inteligence jako spolužák i soupeř
Zahajovací přednášku přednesl Dr. Stefan Küchemann z Ludwig-Maximilians-Universität v Mnichově, který upozornil, že generativní AI – od psaní laboratorních protokolů po analýzu dat – dokáže výuku obohatit, ale i zjednodušit do té míry, že studenti přestanou přemýšlet. „Otázkou není, jestli AI do škol patří. Otázkou je, jak ji zapojit tak, aby podporovala, ne nahrazovala myšlení,“ zaznělo v diskusi, kterou účastníci označili za jednu z nejživějších za celou historii konference.
Od „lovců éček“ po digitální terária
Vedle vědeckých příspěvků dostaly prostor i konkrétní příklady z praxe:
- žáci pražských základních škol se v projektu E-Number Hunters stali „lovci éček“ a zkoumali chemii potravin,
- studenti z Olomouce a Nitry sestrojili automatické akvárium řízené mikropočítačem BBC micro:bit,
- další tým vyvinul edukační deskovou hru „Únik z laboratoře“, která proměňuje výuku biochemie v napínavý příběh.
Budoucnost vzdělávání? Propojit vědu, praxi i srdce
Z více než 40 příspěvků bylo zřejmé, že největší výzvou není technologie, ale změna přístupu. „Studenti potřebují zažít, že učení má smysl. Že poznatek je nástroj, ne cíl,“ dodala Mgr. Dominika Koperová, Ph.D., spolueditorka sborníku a spoluorganizátorka konference.
Sborník Book of Abstracts PBE2025 je volně dostupný na webu Pedagogické fakulty UK a nabízí desítky inspirací, jak dělat z výuky dobrodružství – nikoli rutinu.
Kontakt pro média:
Mgr. Václav Loubek
tiskový mluvčí PedF UK
tel.: 733 377 199
e-mail: vaclav.loubek@pedf.cuni.cz