Německý jazyk a literatura s didaktikou

Charakteristika programu

Doktorský studijní program Německý jazyk a literatura s didaktikou navazuje na ukončené studium německého jazyka a literatury v magisterském stupni buď učitelského, nebo odborného zaměření. Usiluje o interdisciplinární pojetí oboru (tedy jazyka i literatury) s důrazem na didaktiku vzdělávacího procesu v cizích filologiích (v tomto případě německé filologie). Prohlubováním získaných vědomostí a dovedností směřuje doktorské studium k vyšší oborové specializaci v německé jazykovědě a literární vědě, především ale připravuje k metodologicko-didaktické aplikaci nabytých poznatků.

Doktorský studijní program se primárně zaměří na prohlubování a rozšiřování znalostí z oboru německé lingvistiky, literární vědy a didaktiky v oblasti vzdělávání. Doktorský studijní program nabízí navíc v literární oblasti doplnění odborných znalostí ve specifickém zaměření na německojazyčnou literaturu pro děti a mládež, rakouskou a německojazyčnou švýcarskou literaturu a na německy psanou literaturu z českých zemí, v oblasti lingvistické na aplikovanou lingvistiku (ve srovnání různých teoretických přístupů) a teorii a analýzu diskursu, to vše s cílem širší integrace pomezních disciplín (např. sociolingvistiky a pragmalingvistiky ve spojení s komunikačními vědami, kulturologií a psychologií z perspektivy dichronního a synchronního zkoumání jazyka). V nedidaktické části tak prohlubování vědomostí může směřovat k užší specializaci na německou lingvistiku nebo na zvolená období literárního vývoje německé literatury. V oblasti didaktické jsou navíc prohlubovány poznatky z nelingvistických disciplín, které se orientují na zprostředkování literatury a reálií jako reprezentantů cílové kultury se zohledněním sémiotických kategorií „své“, „cizí“ a „společné“. Doktorský studijní program chce položit základy samostatné vědecké práce a vytvořit podmínky pro publikační činnost absolventů.


Studijní plán doktorského programu (seznam předmětů) slouží jako podklad pro tvorbu Individuálního studijního plánu (ISP) doktorandů, kteří nastupují od akademického roku 2025/26 a dále. ISP je vytvářen ve spolupráci se školitelem. Kromě doporučeného počtu předmětů v jednotlivých kategoriích musí doktorand do ISP uvést také plánovaný počet dalších povinností typu publikace, účasti na konferencích a stáže. O doporučeném rozsahu těchto povinností pro konkrétní obor informuje školitel.


Aktuální podmínky přijímacího řízení naleznete na následujícím odkazu (v případě, že jsou právě otevřené pro přijetí přihlášek):

Přijímací řízení doktorských studijních programů

Oborová rada, školitelé a členové komisí SDZ a obhajob

Na následujícím odkaze naleznete aktuální složení oborové rady v SIS: odkaz v SIS


Školitelé:

prof. Dr. Anje Lobenstein-Reimann

doc. PaedDr. Hana Andrášová, Ph.D.

PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.

prof. Mgr. Renata Cornejo, Ph.D.

doc. PhDr. Viera Glosíková,CSc.

doc. PhDr. Ivica Kolečáni Lenčová, Ph.D.

Mgr. Eva Markvartová, Ph.D.

PhDr. Pavla Nečasová , Ph.D.

doc. PhDr. Jana Ondrákov, Ph.D.

prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.

doc. PhDr. Marie Vachková, Ph.D.

prof. PhDr. RNDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.

doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.


Poslední změna: 18. prosinec 2025 16:52